• Anonym (DåligPåVarieradKost)

    Hjälp med vitaminer/kosttillskott!!

    Jag har vad de flesta nog skulle kalla en extremt dålig kosthållning, varför jag får i mig alldeles för lite av det mesta. Nu undrar jag om det finns nån som kan tipsa om vilka kosttillskott som är lämpliga. Finns det t ex nån tablett som typ täcker dagsbehovet av allt (bortsett från energi då förstås men jag menar vitaminer, mineraler och sånt) eller måste man ha en massa olika vitamin och mineraltabletter?

  • Svar på tråden Hjälp med vitaminer/kosttillskott!!
  • Anonym (P)

    Det går inte riktigt att ersätta en bra kost med piller. Men för att i alla fall göra det lite bättre kan du ju ta en tablett multivitaminer (finns av många fabrikat med ungefär samma innehåll) varje dag.

  • Anonym (DåligPåVarieradKost)
    Anonym (P) skrev 2021-01-17 16:13:59 följande:

    Det går inte riktigt att ersätta en bra kost med piller. Men för att i alla fall göra det lite bättre kan du ju ta en tablett multivitaminer (finns av många fabrikat med ungefär samma innehåll) varje dag.


    Tack! Så du menar att det inte egentligen är nån skillnad mellan olika sorter? Utan så länge det heter nåt med multivitamin är det bra?
  • Anonym (Besserwisser)

    Det finns många multitabletter som ger dest mesta man behöver för både vitaminer och mineraler. De exakta värdena för varje ämne skiljer sig mellan olika fabrikat och målgrupper, och det verkar omöjligt att hitta någon som är "bäst". Antingen chansar man på någon eller så köper man några olika sorter och växlar sort varje dag.

    Förutom en sådan multitablett rekommenderar jag att man tar en renodlad D-vitamintablett på 50 ug per dag (multitabletterna brukar ligga kring 10 ug).

    Det är många som spekulerar i att lågt D-vitamin är en riskfaktor för allvarlig sjukdom vid Covid-19 och andra luftvägssjukdomar.
    Man har sett ett samband mellan D-vitamin-nivåer och hur sjuka människor blir i Covid-19 men det finns ännu inte vetenskapliga bevis för att det hjälper med tillskott. Det verkar dock för vuxna vara riskfritt med upp till 100 ug D-vitamin per dag, så jag tar en multitablett + 50 ug D-vitamin per dag. Det finns experter på området som rekommederar just 50 ug per dag, men alla experter är inte överens.

    Läkemedelsverkets rekommendation på 10 ug per dag gäller för att undvika konsekvenser av D-vitaminbrist, vilket inte är samma sak som att man får det extra skydd som en något högre D-vitamin-nivå kanske ger.

  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (DåligPåVarieradKost) skrev 2021-01-17 17:12:57 följande:
    Tack! Så du menar att det inte egentligen är nån skillnad mellan olika sorter? Utan så länge det heter nåt med multivitamin är det bra?
    Du bör äta en tablett som har både vitaminer och mineraler. De som bara heter "multivitamin" har nog bara vitaminerna och inga mineraler.
  • Anonym (hjk)

    Ta prov på werlabs eller liknande och se om du har lågt av något vitamin, mineral eller hormon, annars är det väl kanske onödigt att köpa massa piller hit och dit, bättre då att ändra om kosten först.

  • Anonym (DåligPåVarieradKost)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-01-17 17:22:05 följande:

    Det finns många multitabletter som ger dest mesta man behöver för både vitaminer och mineraler. De exakta värdena för varje ämne skiljer sig mellan olika fabrikat och målgrupper, och det verkar omöjligt att hitta någon som är "bäst". Antingen chansar man på någon eller så köper man några olika sorter och växlar sort varje dag.

    Förutom en sådan multitablett rekommenderar jag att man tar en renodlad D-vitamintablett på 50 ug per dag (multitabletterna brukar ligga kring 10 ug).

    Det är många som spekulerar i att lågt D-vitamin är en riskfaktor för allvarlig sjukdom vid Covid-19 och andra luftvägssjukdomar.
    Man har sett ett samband mellan D-vitamin-nivåer och hur sjuka människor blir i Covid-19 men det finns ännu inte vetenskapliga bevis för att det hjälper med tillskott. Det verkar dock för vuxna vara riskfritt med upp till 100 ug D-vitamin per dag, så jag tar en multitablett + 50 ug D-vitamin per dag. Det finns experter på området som rekommederar just 50 ug per dag, men alla experter är inte överens.

    Läkemedelsverkets rekommendation på 10 ug per dag gäller för att undvika konsekvenser av D-vitaminbrist, vilket inte är samma sak som att man får det extra skydd som en något högre D-vitamin-nivå kanske ger.


    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-01-17 17:24:18 följande:
    Du bör äta en tablett som har både vitaminer och mineraler. De som bara heter "multivitamin" har nog bara vitaminerna och inga mineraler.
    Tack så jättemycket, Besserwisser :) Superbra svar!!

  • Anonym (DåligPåVarieradKost)
    Anonym (hjk) skrev 2021-01-17 17:29:52 följande:

    Ta prov på werlabs eller liknande och se om du har lågt av något vitamin, mineral eller hormon, annars är det väl kanske onödigt att köpa massa piller hit och dit, bättre då att ändra om kosten först.


    Ja, det är ju smart! Jag kanske inte har några brister trots att jag äter dåligt :) Man vet ju faktiskt aldrig, så tack för tips! Att ändra mina kostvanor är jag däremot inte beredd att göra.
  • hammarhajen
    Anonym (DåligPåVarieradKost) skrev 2021-01-17 17:40:00 följande:
    Ja, det är ju smart! Jag kanske inte har några brister trots att jag äter dåligt :) Man vet ju faktiskt aldrig, så tack för tips! Att ändra mina kostvanor är jag däremot inte beredd att göra.
    Varför inte?

    Finns ingen tablett som ersätter kostfibrer, vilket är viktigt att få i sig om man vill minska risken för cancer bl.a...
  • Anonym (säker?)

    Är du säker på att du äter så dåligt då? Du kanske äter helt normalt.

    Åtminstone i min omgivning finns personer som tror att man måste äta extremt medvetet för att få i sig allt kroppen behöver och de har dessutom gått på all reklam om s k superfoods och tror typ att jag ska få nån brist för att jag äter havregrynsgröt istället för chiapudding. 

    Samma personer suckar när jag har ätit potatisgratäng och säger: ja det var ju så gott med potatisgratäng förr, men det har man ju slutat äta för längesen. Det är ju sååå ohälsosamt. 

  • Anonym (multi)

    Ja, en multivitamin är bra att börja med. De flesta innehåller de viktigaste mineralerna och vitaminerna.
    Välj en beroende på om du är man eller kvinna. Kvinnor i fertil ålder har oftast större järnbehov än män.

    Rekommenderar att du också kör en enkel check-up på vårdcentral och kollar vitamin-och mineralvärden.

    Se också till att hålla dig basisk. Äter du knappt grönsaker, försök käka en halv gurka om dagen iaf.
    Finns även kosttillskott med de basiska mineralerna, men naturligt från grönsaker är bäst, ångkoka gärna kålarter och ät med lite salt och olivolja.

    Gav denna multivitamin till en manlig kompis som har dålig kosthållning:

    www.topformula.se/topformula-multivitamin-och-mineraler

    Lycka till :).

Svar på tråden Hjälp med vitaminer/kosttillskott!!