• Anonym (fa)
    Sun 17 Jan 2021 17:01
    827 visningar
    7 svar
    7
    827

    var i sverige kan man se norrsken ofta?

    hej, vill flytta och gärna kunna kolla på norrsken. hur långt norrut måste man bo för att se det ofta? tack för svar

  • Svar på tråden var i sverige kan man se norrsken ofta?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 17 Jan 2021 17:07
    #1

    Jag skulle säga nånstans norr om Umeå. Säkert en bra bit norr om Umeå.

  • Anonym (Leon)
    Sun 17 Jan 2021 17:08
    #2

    Ofta: Kiruna. 
    Enstaka gånger: Någonstans mellan Kiruna och Luleå. 

    Bor själv i Luleå och det händer väl någon gång per höst och vinter att man ser norrsken, hänger ju lite på vädret också att det ska vara klart, men jag har också bott i Kiruna och där såg jag norrsken lite hela tiden särskilt den här tiden på året när det ofta är väldigt kallt och klar himmel. 

  • Anonym (Open skies)
    Sun 17 Jan 2021 20:06
    #3

    Har bott länge i norra Jämtland - samma breddgrad som Skellefteå - och där kunde man nog se norrsken kanske tre, fyra gånger per vinter. Som jag minns det i alla fall. Bodde på en mindre ort, så himmelen var mörkare där än i en större stad med all sin ljusutstrålning.

    Vill man se norrsken oftare skall man bege sig så långt norrut det går, helst norr om polcirkeln så Jokkmokk och uppåt.

    Norrsken är vackert på ett sällsamt och mäktigt vis; att en iskall midvinternatt stå utomhus och se norrskenet spela över den mörka, klara himlen är verkligen en magisk upplevelse.

  • Anonym (Norr om polcir­keln)
    Sun 17 Jan 2021 20:12
    #4

    Jag är född och uppvuxen långt norr om polcirkeln och norrsken var nästan vardagsmat under den kalla delen av året. Började under hösten och höll så på i flera månader, men det hänger ju på att det är lite kallt och därmed klart väder. Bodde även i umeå under mina 20 och det var väl någon enstaka gång jag såg norrsken. Men inne i stan är det svårare att se iom all belysning ändå.

  • Anonym (Förr)
    Sun 17 Jan 2021 21:27
    #5

    Uppvuxen i norra västerbotten och minns att det var norrsken då och då faktiskt. Inte alls så sällan att det ansågs exotiskt. Bodde på en liten ort mer i inlandet.

  • Stårsc­han2
    Wed 20 Jan 2021 10:08
    #6

    Är lite fascinerad över att det här ämnet anses tillräckligt känsligt för att folk ska svara anonymt.

    Har sett norrsken så långt söderut som norra Hälsingland, men betydligt oftare i Västerbotten. Sen gäller det ju att man är ute och tittar också. Man har nog missat rätt många norrsken medan man suttit i TV-soffan istället för att titta ut genom fönstret.

  • Anonym (norrt­an)
    Fri 22 Jan 2021 18:44
    #7

    Har flera ggr sett norrsken här i Norrtälje, ca 7 mil norr om Stockholm. Bara en gg sådär flammande i olika färger, men flera ggr grönt skimmer.

Svar på tråden var i sverige kan man se norrsken ofta?