• Tekoppshammare

    Hur lång tid att flytta över fr en dator till en annan

    Hej!

    Jag undrar hur lång tid max det kan tänkas att flytta över allt som behöver flyttas över från ens gamla mac till en ny? Den mac jag har nu tar upp ca 250 gb (men allt av det är väl inte saker som behöver flyttas antar jag). Jag fattar att det säkert beror på tusen olika faktorer, men det kanske går att säga på ett ungefär hur lång tid det tar?

    Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur lång tid att flytta över fr en dator till en annan
  • Arcnice

    Omöjligt att säga utan att säga utan att veta hur du ska få över datat. Ska du använda usb, skicka data över nätverk eller något annat sätt? Men beroende på hur du gör och vilken hårdvara du använder tippar jag på allt från 1 h till 4 h. Kanske längre om du använder dåliga grejor.

    Jag hade nog använ rsync och kört över det lokala nätverket, men det förutsätter en hyfsat bra wifi. Här är två länkar som du kan kika på. 
    blog.duklabs.com/using-rsync-on-mac-to-copy-files/
    www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-use-rsync-to-sync-local-and-remote-directories

  • Tekoppshammare
    Arcnice skrev 2021-01-17 18:18:08 följande:

    Omöjligt att säga utan att säga utan att veta hur du ska få över datat. Ska du använda usb, skicka data över nätverk eller något annat sätt? Men beroende på hur du gör och vilken hårdvara du använder tippar jag på allt från 1 h till 4 h. Kanske längre om du använder dåliga grejor.

    Jag hade nog använ rsync och kört över det lokala nätverket, men det förutsätter en hyfsat bra wifi. Här är två länkar som du kan kika på. 
    blog.duklabs.com/using-rsync-on-mac-to-copy-files/
    www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-use-rsync-to-sync-local-and-remote-directories


    Tusen tack för svar! Alltså, det är inte jag som ska göra det, utan killarna på IT-avdelningen på jobbet. Jag behöver bara veta m tanke på när jag kan räkna med att ta tåget hem igen :) Men då bör det ju hursomhelst inte ta mer än 4 timmar, för de har ju rätt utrustning och vet ju vad de gör :)
  • Arcnice
    Tekoppshammare skrev 2021-01-17 19:21:36 följande:
    Tusen tack för svar! Alltså, det är inte jag som ska göra det, utan killarna på IT-avdelningen på jobbet. Jag behöver bara veta m tanke på när jag kan räkna med att ta tåget hem igen :) Men då bör det ju hursomhelst inte ta mer än 4 timmar, för de har ju rätt utrustning och vet ju vad de gör :)
    Aha, de lär ju ha koll. Tar det mer än 4 h blir jag väldigt förvånad. Hoppas allt går bra.
  • Tekoppshammare
    Arcnice skrev 2021-01-17 20:19:40 följande:
    Aha, de lär ju ha koll. Tar det mer än 4 h blir jag väldigt förvånad. Hoppas allt går bra.
    Låter mycket bra! Tack! :)
Svar på tråden Hur lång tid att flytta över fr en dator till en annan