• Alexandrasir

    Huvudmåttet mätte 7 dagar mindre ön övriga mått ultraljud

    Var på ultraljudet idag och allt såg fint ut. Men bebisens huvud mätte 7 dagar mindre än övriga mått. Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Huvudmåttet mätte 7 dagar mindre ön övriga mått ultraljud
  • Gasellen87

    Nämde bm något om måtten som skapar din oro eller såg du själv på skärmen?

    Jag tycker måtten på lårben, mage och huvud har skiljt en del på ultraljud på alla mina tre. Alltså att veckorna blivit olika. Men jag har tre friska och välskapta barn.

  • Alexandrasir

    Bm sa att huvudet mätte 16+1 men hon sa också att det inte var något att oroa sig för. Men vad skönt att höra att det troligast är normalt

  • TildeSanakasaki

    Hej!

    Jag hade liknande med min graviditet med med dottern som snart är tre. Tror till och med att huvudet var mer än en vecka mindre, kanske 2. Jag blev förstås orolig och uppföljningsUL gjordes som visade att huvudet växte enligt sin egen kurva och att det lilla huvudet förmodligen berodde på att jag själv har ett ganska litet huvud. Hon föddes med ett litet runt huvud och är idag helt frisk och normal. Kan säga att jag var tacksam för hennes lilla huvud under förlossningen, haha.

    Lycka till! Jag tror säkert inte att du behöver oroa dig!

  • Kleopatra60

    Huvudet på min bebis var 7 dagar större än resten, men hon bara mätte om flera gånger tills de blev de måttet hon ville ha.. hon sa inget om detta men funderat mkt över det med. Tror inte de är avvikande men är det Huvudet som avgör bebisens ?ålder? eller är de lårben / magen ?

  • hjihhih

    Huvudet på vår lilla tjej var -6 dagar på tillväxtultraljud i v 25, jämfört med lårben. Ultraljudsbarnmorskan sa bara att allt såg bra ut, men jag frågade ändå och fick till svar att det kan bli så när barnet ligger i vissa ställningar och man trycker med ultraljudsproben emot, huvudet är ju mjukt och nån enstaka mm mätfel kan påverka resultatet. Hon sa att om de är oroliga så mäter de omkretsen på huvudet istället. Ofta är omkretsen normal pga att huvudet är lite mer ovalt än snittet och så länge omfånget är normalt är det ingen fara. Jag tror inte du ska bekymra dig alltför mycket i det här läget. Allt kan ju händ men om något varit onormalt hade de ju varit först med att reagera. 

Svar på tråden Huvudmåttet mätte 7 dagar mindre ön övriga mått ultraljud