• Anonym (Klorna)

Vad är fel med min nagel - bild

Min ringfingernagel har spårat ur. Den har varit gropig länge men nu har det blivit en jättegrop, där närmast nagelbandet. Det ser värre ut IRL än på bild till och med. 

Under nagelbandet ser man liksom att gropen tar slut och nageln går upp till sin vanliga nivå/höjd. Jag har 2 naglar till med gropar men inte i närheten av den här.

Har inget minne av att jag klämt/skadat den någonsin. Jag har läst att det kan bero på psoriasis men att det då mer ska vara små gropar, som prickar. Jag har även en riktigt kass hårkvalitet. Bra i botten men längre ut blir det risigt och går av. 

Känner nån igen detta?? Borde jag besvära vården? 

• Svar på tråden Vad är fel med min nagel - bild
  • Anonym (Klorna)
    Långbenopluto skrev 2021-01-17 19:45:53 följande:

Ja, du bör definitivt söka vård. Ring din VC i morgon.

Usch då... :/ din spontana tanke eller har du haft något liknande? 
  • Anonym (aaa)

Det kan väl tex bero på järnbrist eller hypotyreos eller andra sjukdomar. Du bör söka vård. Tänk igenom om du har några andra symtom som du inte tänkt på. Vissa läkemedel kan också påverka naglarna om du tar något regelbundet.

• Anonym (Bucklan)

Har du klämt fingern? Jag gjorde det när jag var liten en gång och då växte den ut så där bucklig. Efter det växte den ut som vanligt. Detta ser lite längre ut?

• Anonym (Bucklan)
    Anonym (Bucklan) skrev 2021-01-17 19:59:44 följande:

Har du klämt fingern? Jag gjorde det när jag var liten en gång och då växte den ut så där bucklig. Efter det växte den ut som vanligt. Detta ser lite längre ut?

Förlåt. Läste lite slarvigt. Ser att du inte skadat dig och har problemen på fler naglar. Ring vc imorgon.
  • Anonym (Klorna)
    Anonym (aaa) skrev 2021-01-17 19:59:04 följande:

Det kan väl tex bero på järnbrist eller hypotyreos eller andra sjukdomar. Du bör söka vård. Tänk igenom om du har några andra symtom som du inte tänkt på. Vissa läkemedel kan också påverka naglarna om du tar något regelbundet.

Tack för tipsen. Jag har funderat på sköldkörteln då och då men dom gånger prover tagits så har det inte visat något. Tar inga läkemedel. Jag har väl lite olika vaga symptom men det är ju svårt ibland att veta hur man "ska" må. Jag har också fått flera missfall nyligen, så jag har ju funderat lite på det också. :( 
  • Anonym (Klorna)
    Anonym (Bucklan) skrev 2021-01-17 20:02:11 följande:
    Förlåt. Läste lite slarvigt. Ser att du inte skadat dig och har problemen på fler naglar. Ring vc imorgon.
    Igen fara. Nej jag har ju inte det. Å andra sidan har jag haft det flera år (minus den stora som kommit nyss) men tycker ändå jag borde kommit ihåg det. 

Tack för svar, får ringa så fort jag är ledig nästa gång. 
  • Anonym (catsclaw)
    Anonym (Klorna) skrev 2021-01-17 20:04:07 följande:
    Igen fara. Nej jag har ju inte det. Å andra sidan har jag haft det flera år (minus den stora som kommit nyss) men tycker ändå jag borde kommit ihåg det. 

Tack för svar, får ringa så fort jag är ledig nästa gång. 
    Ja, be dem också ta alla mineral- och vitaminprover ifall de inte själva säger det, speciellt b-vitaminer som b12.
  • Anonym (Jo)

Ja, ring VC i morgon.

• Anonym (Klorna)
    Anonym (catsclaw) skrev 2021-01-17 20:12:26 följande:
    Ja, be dem också ta alla mineral- och vitaminprover ifall de inte själva säger det, speciellt b-vitaminer som b12.
    Tack!
Svar på tråden Vad är fel med min nagel - bild