• Lilla Götet

    Ständig konflikt mellan syskon

    Jag vet inte var jag ska börja men ska försöka hålla det kort. Vi har en 8 åring son som kräver ALL uppmärksamhet och så fort han inte får det så jävlas han med sin lillasyster (4 1/2 år). För att han har har tråkigt säger han själv. Han tar just hennes favorit gossedjur, han går förbi hennes fint uppställda playmobil hörna och sparkar ner allt med foten. Han tar grejer från henne och håller upp det så hon inte når. Min man är känslig för det här för hans bror var lika hemsk mot honom när han var liten och då blir min man förbannad på sonen. Jag påminner honom flera gånger regelbundet att sonen inte är hans bror, han är din egen person. 8-åringen är också sjukt besvärlig på alla plan, igår läste jag om trotssyndrom och det i praktiken stämmer in 100 % på honom. Vi har en liten bebis också men försöker ge så mycket uppmärksamhet vi kan och det är sjukt snedfördelat med tiden för mellan tjejen leker så fint själv och kräver inte så mycket. Ändå räcker det inte för att sonen ska känna sig sedd och vara schyst mot sin syster. Vad gör man?

  • Svar på tråden Ständig konflikt mellan syskon
  • Minimalen

    Först och främst ska du INTE ge sonen mer uppmärksamhet än dottern. För det visar honom bara att dåligt uppförande premieras. Bråkar han med sin syster så ska han bli av med vissa fördelar. Tex mindre skärmtid. Ni belönar honom bara när att missköter sig.

  • Lilla Götet

    Han får inte mer uppmärksamhet när han uppför sig dåligt. Vi försöker ge han uppmärksamhet tidigt på dagen så att han ska känna sig nöjd. Jag tror inte att rättvisa är att dela lika på tiden. Rättvisa för mig är att ge barnen det dom behöver och det är olika från barn till barn. Att hans behov är större och skita i honom för att det ska bli rättvist är inte förenligt med min föräldrar filosofi om ett nära föräldraskap?

  • Lilla Götet
    Tow2Mater skrev 2021-01-18 15:00:46 följande:

    Vilken blir konsekvensen för honom efter han t ex sparkat ner systers mobilgrejjor med foten?


    Vi säger att eftersom han gjorde henne ledsen när han gjorde så (och frågar hur han känner när hon förstår hans byggen) så fick han kompensera henne genom att göra henne glad. Då kom dom gemensamt fram till att han skulle hjälpa henne sätta ihop ett piratskepp.

    Men det blev bråka efter det också. För då hade han tagit hennes mynt som hon samlat ihop. Till saken hör också att alla playmobil är egentligen födelsedagspresenter han fått genom åren som han inte leker med eller nästan aldrig lekt med. Men hon har lekt med dom i timmar och timmar.
  • Tusse89
    Lilla Götet skrev 2021-01-18 15:29:13 följande:
    Vi säger att eftersom han gjorde henne ledsen när han gjorde så (och frågar hur han känner när hon förstår hans byggen) så fick han kompensera henne genom att göra henne glad. Då kom dom gemensamt fram till att han skulle hjälpa henne sätta ihop ett piratskepp.

    Men det blev bråka efter det också. För då hade han tagit hennes mynt som hon samlat ihop. Till saken hör också att alla playmobil är egentligen födelsedagspresenter han fått genom åren som han inte leker med eller nästan aldrig lekt med. Men hon har lekt med dom i timmar och timmar.
    Låter lite mjäkigt att han ska göra henne glad som kompensation? Inget illa menat mot er och ni känner er son bäst. Men hans dåliga beteende får ju inte en stor konsekvens om det han "behöver göra" är att bygga ihop ett piratskepp och det ändå blir bråk sen. Kan det vara ett alternativ att göra något som känns lite mer för honom, ex inget tv-spel, stänga in sig på rummet i X antal minuter, inte få gå ut. Ja ni förstår?
  • Hyllemor
    Tusse89 skrev 2021-01-18 16:27:55 följande:
    Låter lite mjäkigt att han ska göra henne glad som kompensation? Inget illa menat mot er och ni känner er son bäst. Men hans dåliga beteende får ju inte en stor konsekvens om det han "behöver göra" är att bygga ihop ett piratskepp och det ändå blir bråk sen. Kan det vara ett alternativ att göra något som känns lite mer för honom, ex inget tv-spel, stänga in sig på rummet i X antal minuter, inte få gå ut. Ja ni förstår?
    Problemet med ditt tankesätt här är att det går emot all forskning. Barn lär sig inte genom straff, utan genom konsekvenser. En konsekvens när man förstör något är att man bygger upp det igen.
  • Hyllemor
    Lilla Götet skrev 2021-01-18 08:38:59 följande:

    Jag vet inte var jag ska börja men ska försöka hålla det kort. Vi har en 8 åring son som kräver ALL uppmärksamhet och så fort han inte får det så jävlas han med sin lillasyster (4 1/2 år). För att han har har tråkigt säger han själv. Han tar just hennes favorit gossedjur, han går förbi hennes fint uppställda playmobil hörna och sparkar ner allt med foten. Han tar grejer från henne och håller upp det så hon inte når. Min man är känslig för det här för hans bror var lika hemsk mot honom när han var liten och då blir min man förbannad på sonen. Jag påminner honom flera gånger regelbundet att sonen inte är hans bror, han är din egen person. 8-åringen är också sjukt besvärlig på alla plan, igår läste jag om trotssyndrom och det i praktiken stämmer in 100 % på honom. Vi har en liten bebis också men försöker ge så mycket uppmärksamhet vi kan och det är sjukt snedfördelat med tiden för mellan tjejen leker så fint själv och kräver inte så mycket. Ändå räcker det inte för att sonen ska känna sig sedd och vara schyst mot sin syster. Vad gör man?


    Spontant så tycker jag att det verkar som att han helt enkelt tycker att det är jäkligt svårt att ha syskon och att det är något som han måste lära sig att hantera. Han skulle behöva prata med någon om det här, men jag vet att BUP har väldigt långa köer och det är inte säkert att de ens tar emot honom.


    Har ni försökt analysera vad som föranleder de här sakerna? Vad gjorde han exempelvis precis innan han gick fram till lillasyster och sparkade till priatskeppet? Är han långsint och kanske fortfarande är arg över något som hände en lång stund innan dess?


    Kanske är det faktiskt så enkelt att han bara har tråkigt. Vad tycker han om att göra och låter han bli att störa lillasyster när han gör just den saken? Hur funkar det när ni hela familjen gör någonting tillsammans? Är det lika stora konflikter då eller uppstår de flesta konflikter när föräldrarna är upptagna med bebisen/lagar mat och lillasyster sitter och leker "fint"?


    Spontant tänker jag att ni kanske kan minska konflikterna genom att så mycket det bara går involvera honom mer i "vuxensysslor", typ laga punka på cykeln, laga mat, klä på bebisen, tvätta bilen, gå och handla? Om inte annat så får ju både han och lillasyster andrum från varandra då.

  • Moder1

    Barn lär sig genom straff som är kopplat till det de gör. Jag har själv 3 barn med diagnoser och de två yngsta har väldigt lite konsekvenstänk, så det måste jag nöta in.

    Arbetar även som förskollärare på resursfördelning.

    Det gäller att förebygga så mycket det går. Vet ni om att han ofta förstör när hon leker med playmobil så var där eller ha honom hos er så det inte händer från början.

    OM det händer ändå så behåll lugnet och ta bort honom från situationen och hjälp flickan att bygga upp det igen.

    OM någon gör sönder mina saker känner jag mig inte trygg med att samma person ska fixa till det , speciellt inte om fler bråk skapas av det.

    Så fokusera på att Freda dottern och begränsa/avled honom.

    Min ene son klippte sönder sin brors favoritfilm en gång och fick då ge sin bror sitt favorit gosedjur som tröst. Ingen vann på det men han fick känna samma känsla.

    Börja nu, det blir svårare ju äldre de blir.

    Mvh

  • Lilla Götet
    Tusse89 skrev 2021-01-18 16:27:55 följande:

    Låter lite mjäkigt att han ska göra henne glad som kompensation? Inget illa menat mot er och ni känner er son bäst. Men hans dåliga beteende får ju inte en stor konsekvens om det han "behöver göra" är att bygga ihop ett piratskepp och det ändå blir bråk sen. Kan det vara ett alternativ att göra något som känns lite mer för honom, ex inget tv-spel, stänga in sig på rummet i X antal minuter, inte få gå ut. Ja ni förstår?


    Det är ett sätt att be om ursäkt på och mena det. Istället för ett tomt ?förlåt? som man inte menar. Målet är att reparera relationen. Hur gör du när du gjort någon ledsen?
  • Minimalen
    Lilla Götet skrev 2021-01-22 10:41:01 följande:

    Det är ett sätt att be om ursäkt på och mena det. Istället för ett tomt ?förlåt? som man inte menar. Målet är att reparera relationen. Hur gör du när du gjort någon ledsen?


    Ja han menar det ju verkligen när han sen stjäl hennes pengar. Sen om sakerna är hans kan ni ju ge tillbaka dem till honom och fråga honom vad han vill göra med dem. Tex så kan ni ju sälja dem på tex tradera så att han får pengar så han kan köpa något som han hellre vill ha. Men sopa inte hans uppförande under mattan. Kan han stjäla av sin egen lillasyster så klarar han nog av att stjäla av klasskamrater eller snatta i butik. Nej låt honom betala tillbaka 2 gånger det han stulit av henne. Det ska vara kännbart.
Svar på tråden Ständig konflikt mellan syskon