• RenLuft

    Hur kan jag rädda min växt?!

    Hej!

    Jag tror det var lite mer än ett halvår sedan som jag både bytte kruka och jord. Så den kan väl inte vilja ha ytterligare större kruka eller nytt jord såhär dags?

    Vissa blad har förlorat färg och jag är så rädd att den skall dö!!

    Jag har jord kvar i påsen. Kan man använda den? Jag tänker att jag slänger åtminstone denna jord som finns i krukan, så får den ett nytt jord med näring i?

    Jag har ställt växten på ett ställe där den får ljus, så det kan nog inte vara det som är problemet.



    TACK PÅ FÖRHAND!!

  • Svar på tråden Hur kan jag rädda min växt?!
  • brallison

    Jag skulle säga att för det första - fyll på med mer jord, det är för lite i krukan.
    Sedan - den här växten älskar sol och ljus, ganska varmt (20-25 grader) och gillar inte korsdrag, så se till att tillgodose behovet. Det är en typ av sukkulent (dvs kaktus), så vattna inte för mycket.

  • RenLuft
    brallison skrev 2021-01-18 11:56:25 följande:

    Jag skulle säga att för det första - fyll på med mer jord, det är för lite i krukan.
    Sedan - den här växten älskar sol och ljus, ganska varmt (20-25 grader) och gillar inte korsdrag, så se till att tillgodose behovet. Det är en typ av sukkulent (dvs kaktus), så vattna inte för mycket.


    Nu la jag en ny jord på den gamla jorden. Så det nya jorden hamna på toppen. Men jag undrar om växten ändå får näring i sig ifrån det nya jorden?

    Jag undrar också om jorden har kvar sin näring vid öppnad påse? Jag köpte den påsen för kanske ett eller lite mer än ett halvår sedan.

    Om det nu var näringsbrist det är frågan om, så undrar jag om detta hjälper och om jorden har kvar sin näring överhuvudtaget.

    Tack för goda svar!! Glad
  • Litorina

    Det skulle kunna vara så att den fått för mycket vatten. Låt jorden bli torr innan du häller på en skvätt nytt.

  • 100wfs

    Den här tiden på året brukar växterna sällan vara ledsna på grund av näringsbrist. Det är ljusbrist (och för mycket vatten i relation till hur mycket ljus de får), kalla fönsterbrädor, torr luft och varma element som gör dom ledsna. 
    Att ösa på med näring nu kan snarare göra den mer ledsen. Ta det bara lugnt och vänta på våren. Majoriteten av mina växter ser förjävliga ut den här tiden på året. 

Svar på tråden Hur kan jag rädda min växt?!