Anonym (omöjlig fråga) skrev 2021-01-18 11:22:04 följande:
Tycker det är en lite konstig fråga, eftersom ingen, varken män eller kvinnor, ska slå någon annan under några omständigheter. Det är alltid olagligt om det inte är nödvärn. Jag förstår nästan frågan som att det vore mer ok för en kvinna att slå till sin man än tvärtom.
Jag hade en bekant - en liten, spinkig kille. Efter att det tagit slut med hans tjej så framkom det att hon slog honom när han inte ville städa t ex. Hon var betydligt större än han. Han slog aldrig tillbaka utan vek sig och gjorde som hon sa. Ingen i bekantskapskretsen visste. I ett sånt fall kan man ju fundera över vad som är rätt. Hade hon slutat att slå honom om han slog tillbaka nångång? Hur hade det påverkat deras förhållande?
Men som man brukar säga, två fel gör inte ett rätt. Så att slå tillbaka kan aldrig nånsin göra nåt bättre tror jag.
Det är alltid fel att slåss och män som blir slagna av sina kvinnor bör lämna direkt precis som att kvinnor bör lämna direkt när de blir slagna.
Helt ärligt tror inte jag att de flesta män skulle anmäla kvinnor som slår dem, eftersom män har det fysiska övertaget. Att då göra en anmälan istället för att ta hand om problemet själv får män att känna sig otillräckliga och osjälvständiga.
Det är väldigt sällan man ser en tjej som är större än sin kille som i det fallet du beskriver. Men det finns alltid undantag.