• Snömamman

    Rättigheter vid felleverans?

    Jag behöver lite råd kring vad jag har för rättigheter. I september beställde vi en begagnad iPhone 6S från Swappie. Telefonen levererades och vi gav den i födelsedagspresent till vår son i början av oktober. Telefonen var i bra skick som utlovat och vi funderade inte mer på det.

    Nu hörde Swappie av sig för någon vecka sedan och bad att få IMEI-numret till den levererade telefonen då de upptäckt att den telefon de skulle skickat till oss fortfarande fanns i deras lager. När jag skicka in IMEI-numret visade det sig att vi fått fel telefon och fått en iPhone 8 istället. Eftersom telefonerna inte kommer i originalförpackning utan i Swappies egna mobillådor som det inte står något på och det stod iPhone 6S på följesedeln så hade vi aldrig tänkt tanken. Ingen av oss använder iPhone så har inte koll på vad som skiljer i utseendet.

    Nu vill de att jag betalar mellanskillnaden eller skickar tillbaka telefonen. Skicka tillbaka en telefon som vi haft så länge kan vi ju inte göra så vi måste ju skrapa ihop till mellanskillnaden och prata med sonen om att han fått en mycket dyrare telefon än vi hade tänkt så han är extra försiktig med den. Men är det rimligt att kräva att få betala reducerad mellanskillnad när deras slarv helt plötsligt gjort att vi hamnat i kläm? Eller är det bara att tugga i sig och i framtiden (när vi inte beställer från Swappie) googla hur man ser skillnad på modellerna så vi vet att vi fått rätt?

  • Svar på tråden Rättigheter vid felleverans?
  • complicit

    Du är säker på att det är företaget som hört av sig?

    Har du googlat modellerna, är det en iphone 8 ni fått?

  • Mortiscia80

    Det är de som skickat fel, de ska stå för returkostnaden och kostnaden för att skicka ut rätt telefon. Om ni vill ha kvar den ska ni så klart betala mellanskillnaden. Ni kommer inte få någon reduktion för deras misstag, de har ingen sådan skyldighet.

  • MsFry

    Det går att se i telefonens inställningar vilken modell det är (Inställningar - Allmänt - om). Börja med att kolla det.

    Sen kan du läsa på Hallå konsument om vad du har för rättigheter, eller kontakta konsumentombudsman. Det verkar orimligt att företaget ska kunna återkomma så pass långt efteråt men jag är ingen expert.

  • S23

    Kontakta konsumentvägledningen i din kommun.

    Om ni blir tvugna att betala mellanskillnad så kräv istället att få den rätta telefonen innan ni skickar tillbaka den gamla. Då kan ni bara synka telefonerna med varandra och få över allt till den nya telefonen

Svar på tråden Rättigheter vid felleverans?