• willeboy99

    Körkort (hjälp)

    Alltså jag är så nervös... jag har skrivning om prick 2 månader idag (18 mars) och är så nervös men försöker plugga så hårt jag kan... har aldrig gillat att plugga i skolan osv men nu när jag verkligen vill ha körkort så vill jag plugga. Har frågat lite folk om teori tips osv men får olika svar varje gång så vet liksom inte vilket jag ska gå efter. Körningen är inga problem de är bara teorin som fuckar mig. Hjälp mig några tips ?

  • Svar på tråden Körkort (hjälp)
  • Anonym (Lärare)

    Har du inte gått någon teorikurs? Det är mitt första råd. Om du bara läser boken själv så lär du tyvärr ha väldigt liten chans att klara provet. Du behöver någon som hjälper dig att omsätta teorin till praktik, ge exempel ur verkligheten, visa saker när ni är ute på körning osv.

  • Anonvm
    Anonym (Lärare) skrev 2021-01-18 17:20:34 följande:

    Du behöver någon som hjälper dig att omsätta teorin till praktik, ge exempel ur verkligheten, visa saker när ni är ute på körning osv.


    Detta är precis det råd jag ger alla som frågar hur man bäst "pluggar inför ett prov".

    Om man förstår det man läser och greppar hur det man läser om verkligen fungerar..... Då behöver man inte memorera obegripliga ord eller stycken med text som förklarar något..

    Detta är nog inget som gäller enbart körkortsteori, men fenomenet brukar visa sig mycket tydligt just här.
    De flesta har inget intresse av att faktiskt lära sig, de vill bara "klara provet".

    Om jag får vara aningen uppkäftig så skulle jag lätt ta utmaningen att vilken dag som helst i veckan bara sätta mig ner o skriva teoriprovet hos transportstyrelsen, trots att det nu är 25+år sen jag öppnade en bok med körkortsteori, jag tvekar inte en sekund på att jag skulle klara provet.
Svar på tråden Körkort (hjälp)