• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pussar du dina barn på munnen?
  • LFF

    Japp, vi pussas på munnen. Två pojkar, 7 år gamla. Pussar även min mamma på munnen. 

  • Hyllemor

    Jag pussar inte min 6-åring på munnen, men han kan råka pussa mig på munnen ibland. Däremot pussar jag honom på pannan, kinderna, huvudet och på näsan.

  • BeautifulLiz

    Jag pussade mina pojkar på munnen upp till när de typ började skolan.

    Så nu var det länge sedan då de är 80- och 90-talister. Glad

  • Lolakola

    Jag pussar min 6-åring på munnen och kommer att göra det så länge hon vill.

    Det är absolut inte bara en partnersgrej, med en snabb, torr puss på munnen.

  • fluu

    Nej. För mig är munpussande något mycket intimt och bara för den jag är kär i. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • moaguuun

    Eh ok.. Trodde jag ej var vanligt. Var ju skriverier för ett tag sedan om en manlig kändis (ej svensk) som pussade sin dotter på munnen, folk blev jätteupprörda 

  • Stårschan2

    Nope. Har nog aldrig pussat mina barn på munnen förutom möjligen när de var i nappålder och själva ville pussa MIG på munnen. För mig är det också en kärlekshandling som hör hemma i en parrelation. Pussar och kyssar är för min man. Kramar är för alla andra som jag tycker om.

  • flygrl

    Den dagen jag förhoppningsvis har barn kommer jag säkert pussa dom på munnen. Precis som mina föräldrar pussade mig och fortfarande gör ibland (är 23 nu). Men kanske är det utslag av att dom är såna där konstiga utlänningar? För för oss är det inte alls bara nåt man gör med sin partner utan lika mycket ett sätt visa ömhet mot sina barn.

  • Hyllemor

    Anledningen till att jag helst inte pussar mitt barn på munnen, har inte att göra med att det är för en partner, utan mer att jag får lite bacillskräck av det.

  • Solblomma30
    flygrl skrev 2021-01-22 17:22:17 följande:

    Den dagen jag förhoppningsvis har barn kommer jag säkert pussa dom på munnen. Precis som mina föräldrar pussade mig och fortfarande gör ibland (är 23 nu). Men kanske är det utslag av att dom är såna där konstiga utlänningar? För för oss är det inte alls bara nåt man gör med sin partner utan lika mycket ett sätt visa ömhet mot sina barn.


    Jag är en riktig svennebanan och jag och mina egna föräldrar pussas fortfarande på munnen. Jag är 35+ :) Jag tycker inte alls att det är något konstigt, de är ju mina föräldrar liksom. Det är inga kyssar vi talar om utan en torr snabb puss på munnen. Men svenskar är ju generellt väldigt distanstagande så jag är inte så förvånad att många tycker att puss på munnen är konstigt.
  • Litorina

    Om de vill och initierar det. Den ena vill aldrig. Den andra någon gång ibland, inte ofta. Lågstadiebarn.

  • Themis

    Nej, för jag tycker små barn har rätt att slippa herpesvirus tills de kan ta beslut om att skaffa det själva (pussa någon jämnårig). 

    Min man har svår munherpes, han föddes med det för det var innan den tiden man hade koll på mammor och gav dem antiviral medicin för att undvika smitta av nyfödda. Därför kändes det förnuftigt att lära vårt barn att inte pussa vuxna på munnen. Man kan pussa på pannan, magen eller fötterna så det är knappast så att barnet blir utan närhet för det.

    Hos små barn kan HSV-1 och HSV-2 i sällsynta fall ge både hjärninflammation och hjärnhinneinflammation. Hos nyfödda även organskador.

    Herpesvirus är inte helt oskadliga på längre sikt heller utan ligger bakom en del cancer och vi lär oss mer om dem för varje år.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • flygrl
    Solblomma30 skrev 2021-01-22 18:22:56 följande:

    Jag är en riktig svennebanan och jag och mina egna föräldrar pussas fortfarande på munnen. Jag är 35+ :) Jag tycker inte alls att det är något konstigt, de är ju mina föräldrar liksom. Det är inga kyssar vi talar om utan en torr snabb puss på munnen. Men svenskar är ju generellt väldigt distanstagande så jag är inte så förvånad att många tycker att puss på munnen är konstigt.


    Vi verkar va på samma våglängd. Och självklart är det inte heller för mig kyssar det är fråga om. Precis som jag inte kramar mina föräldrar eller syskon eller framtida barn som jag kramar en pojkvän. Men visst det kan delvis också handla om kulturella skillnader hur man ser på fysisk närhet. I Venezuela och Cuba som mina föräldrar kommer från är det absolut inget konstigt med pussa sina barn på munnen samtidigt som man självklart inte accepterar incest.
Svar på tråden Pussar du dina barn på munnen?