• Anonym (Hardlife)

Vad gör du efter jobbet?

Känns som att jag inte hinner med någonting efter jobbet. Hemma vid 17 och då är direkt dags att fixa mat, äta och efter det röja upp disken. Brukar ta en dusch, fixa lite inför morgondagen och landa en liten stund i soffan men sedan är dags att sova. Ett evigt stressande bara och när helgen väl kommer är jag dödstrött. Vad gör ni andra efter jobbet? Lägger ni upp vardagen på något särskilt sätt för att hinna med mer? Berätta och tipsa gärna!

• Svar på tråden Vad gör du efter jobbet?
  • Anonym (Hej)

Jag jobbar 12-00. Vaknar, duschar, jobbar sen direkt sova.

Gör allt som måste göras på lediga dagar.

• Anonym (Hardlife)
    Anonym (Hej) skrev 2021-01-18 23:48:00 följande:

Jag jobbar 12-00. Vaknar, duschar, jobbar sen direkt sova.

Gör allt som måste göras på lediga dagar.

Det var annorlunda tider, vad jobbar du med? Hur många lediga dagar har du per vecka?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hardlife) skrev 2021-01-18 23:51:45 följande:

Det var annorlunda tider, vad jobbar du med? Hur många lediga dagar har du per vecka?

Jobbar som väktare. Jobbar 15 dagar, ledig 15 dagar per månad.
  • momjanet

Man väljer själv stressen och därför kan man också välja bort den. Om man vill...

Jag gör saker jag mår bra av.

• Dexter dot com

Slutar 17 och går en promenad med hunden direkt efter jobbet, åker hem, äter och duschar, stöka lite med det som behöver göras hemma nån timme, ut med hunden igen och är i säng ca 21.30. 
    Vardagar handlar mest om att jobba, hålla hunden nöjd, hålla mig mätt och ren och att sova.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Hardlife) skrev 2021-01-18 23:39:21 följande:

Känns som att jag inte hinner med någonting efter jobbet. Hemma vid 17 och då är direkt dags att fixa mat, äta och efter det röja upp disken. Brukar ta en dusch, fixa lite inför morgondagen och landa en liten stund i soffan men sedan är dags att sova. Ett evigt stressande bara och när helgen väl kommer är jag dödstrött. Vad gör ni andra efter jobbet? Lägger ni upp vardagen på något särskilt sätt för att hinna med mer? Berätta och tipsa gärna!

Jag är hemma strax efter 16, då går jag först en promenad med hundarna 30 min-1 h. Sen fixar vi mat, klara senast 18. Går och lägger oss ca 22 så det är ju ca 4 h att slå ihjäl däremellan. Jag handarbetar gärna, vi kan se en film/serieavsnitt, jag hinner med en stunds träning eller handling kanske. Jag tycker snarare att jag har för mycket fritid nu när man inte kan göra så mycket aktiviteter pga pandemin.
  • Anonym (Sara)

Då barnet flyttat ut har jag mycket tid efter jobbet. Så pass att jag försöker komma på en hobby, men har intekommit på någon än. Särskillt nu med Corona är det svårt att hitta på något. Det jag gör förutom att tahand om hemmet är att träna hemma (och samtidigt lyssna på poddar), läsa böcker göra sudoko och liknande, se på TV/film, planera ochfixa lite med inredning. Jag jobbar oftast hemifrån nu, vilket gör att jag har extra mycket tid. Slutar ofta 17pch går och lägger mig vid 23, det är rätt mycket tid.

• Anonym (eee)

Så har nog det de flesta om man jobbar vanliga arbetstider. 

Efter middagen ser vi mest på tv. Vi umgås i soffan kan man säga. Vi ser på något, äter kvällsmat och pratar där. 

Har ingen önskan om att hinna med något speciellt mer på en vardags. Ett barn ska skjutsas till träning ett pr ggr/veckan, det är nog det enda fasta vi har som vi måste. Ibland (inte nu mitt vintern) kan det bli en promenad  eller så och på våren/sommaren är vi ute i trädgården så mycket vi kan, då byts soffan mot det. Tränar gör vi oftast bara på helgerna. 
  • Anonym (Myran)

Jobbar 18-08. Får sova/ vila på jobbet om det lugnt. Är det det lugnt natt kommer jag hem äter frukost, städar och sen runt 12 tränar jag. Har det varit mycket under natten går natt och lägger mig och sover till 12. Går upp tränar, äter lite och sen hämtar jag barnen på förskolan mellan 14-15. Spelar ett spel/pysslar för stt börja med matten vid 16. Sen är det dags för dem art gå och lägga sig och vi vuxna hamnar oftadt framför en serie efter att vi städat undan i köket.

För att jag ska bli motivierad och genomföra träningen har jag en bestämd tid som jag tränar. Mina lediga dagar är barnen lediga med mig och vi brukar se till att hitta på någon ute aktivitet tex en promenad eller cykla. Tycker man blir så mycket piggare om man får komma ut och röra på sig utomhus.

• Anonym (Hardlife)
    Dexter dot com skrev 2021-01-19 04:21:21 följande:

Slutar 17 och går en promenad med hunden direkt efter jobbet, åker hem, äter och duschar, stöka lite med det som behöver göras hemma nån timme, ut med hunden igen och är i säng ca 21.30. 

Vardagar handlar mest om att jobba, hålla hunden nöjd, hålla mig mätt och ren och att sova.

Har du mat klar när du kommer hem eller lagar du då? När går du upp på morgonen?
  • Räkan77

Ett tips är att äta ett mellanmål på eftermiddagen så du inte behöver åka hem direkt och laga middag (om du inte har barn som behöver mat). Satsa på att göra nåt fysiskt efter jobbet och gärna utomhus (om du inte har ett fysiskt utearbete för då är det nog inte så lockande). Ta en promenad med en kompis kanske? Då kommer du att känna dig piggare på kvällen och orka göra nåt mer som du tycker om att göra.

• Mrs Moneybags

Det låter som ett helt vanligt liv. Så är det ofta om man jobbar heltid. 

Själv lagar jag mat, pratar med mitt barn, spelar något spel med honom mm mm.

• Anonym (fembarnspappa)

Livspusslet ja...tror många delar den känslan,

Jobbar hemifrån sedan mars -20 så har en del "extra" tid när pendlingen år väck (ca 2 timmar per dag, dörr till dörr) Borde vara idealläge men jag märkte tidigt att jag jobbade betydligt fler timmar än när jag var på kontoret och lämnade sällan skärmen, inte ens för att äta. Märkte att jag blev seg och slapp och ofta somnade i soffan på kvällarna -vilket inte frugan tyckte var superhot. 

Nu kör jag ett strikt schema för att kvällarna ska funka och kunna umgås med familijen: börjar dagen med att äta frukost med kidsen (har 5) innan de sticker till skolan, ta en kaffe efter det och sen börja jobba runt 8.30. Ser till att hålla kalendern ren för att kunna pausa för lunch 1130 alt ta en promenad eller löprunda. Jobbar sen till 17 max,  sen offline för att fixa mat tillsammans med barnen (de som vill.....). Kollar såklart en del jobbmail men lägger undan mobilen när det är middag. Sen läxor och lek (lego, spela något brädspel....ipads, telefoner och ps4 är offlimits efter middagen på vardagar) innan de yngsta knoppar vid 2030. 1-3 dagar i veckan tar jag och frugan en 45 min promenad efter det, har vi tur får vi loss någon av tonåringarna från TikTok, Sen blir det någon serie på burken

En stor tidstjuv tidigare var transport till och från träningar (alla barn idrottar) och handla mat random, dag för dag. Nu tar vi hjälp av andra föräldrar för logistiken vintertid och vår sommar höst får barnen ta sig själv till sina aktiviteter. Handlingen sker ni via nätet eller fysiskt varje söndag för hela den kommande veckan. 

• LFF

Hämtar barnen i skolan om inte deras pappa redan gjort det, i så fall blir det en promenad på ca 20 minuter från bussen hem. Någon av oss lagar middag, den andre gör läsläxan med barnen under tiden. Efter middagen så blir det lite tv med barnen innan jag borstar tänderna på dem och lägger dem (de lägger sig vid 19-snåret, har oftast somnat till 1930). När de somnat går jag ner och jag och sambon kollar på tv, just nu är det Masterchef Australia som går varje dag som vi kollar på. Fredagskvällen är vikt åt På Spåret. Röjer även lite i köket. Vid 2130 är det dags för mig att lägga mig och sova. Behöver en hel del sömn för tillfället och klockan börjar ringa 0530 (går upp 0545 för att duscha och väcker barnen 0600). 

På helgerna är det aktivera barn som gäller då deras hockeyträning är inställd. Sen ska man hinna tvätta, vika tvätt, dammsuga etc. 
  • Anonym (alma)

Jag eller min sambo lagar mat. Sedan äter vi och diskar/plockar undan. Disken brukar inte ta så lång tid, max 10 minuter (och då handdiskar vi ändå). Runt 18.30-19 brukar vi vara klara.

Jag duschar efter maten, och sedan hänger vi båda oftast i soffan framför tv:n. Under tiden brukar jag lösa korsord eller läsa nyheter och min sambo brukar spela spel på datorn, och så småpratar vi lite och sådär. 

Sisådär en timme innan läggdags brukar vi ligga och läsa, eller, jag brukar åtminstone göra det. 

Jag promenerar på lunchen, vi är ute och rör oss mycket på helgerna, och jag brukar styrketräna två morgnar i veckan. Detta medför att jag inte har någon sådan syssla på schemat på vardagskvällarna, vilket är skönt. 

• anonym2005

Ja, du...

Alla har vi väl ibland den där känslan av att vi vill hinna med mer efter jobbet.

Själv har jag oregelbundna arbetstider men aldrig senare än 18. Hemma 18.30, då umgås jag lite med min son innan läggdags, äter middag, myser med hunden och sambon, lägger tid på mina hobbies, broderi, plantering, pussel, film.

Förbereder morgondagen, planerar lite.

Jag är rätt nöjd med mina kvällar!

• Anonym (Tränar)

Tränar, har jag inte tränat på lunchen så tränar jag efter jobbet, 4 - 5 dagar i veckan. Planerar in redan på måndagen vilka dagar jag ska träna och så anpassar jag utifrån det och prioriterar. 

Varannan vecka har jag barnen här och då ska det skjutsas till aktiviteter och fixas mat, hinner det med. I veckan kommer en vän på middag. Och idag börjar jag läsa en högskolekurs på kvällstid. 

Handlar om planering bara. TV prioriteras oftast bort. 

• Anonym (Kvinna)

Innan Corona tränade jag oftast en stund (30-60 min jogging, cykel eller styrketräning hemma), handlade 0-2 gånger/vecka, kan hända att jag städade, vilade eller träffade människor i min förening också.

Sedan duschade jag och lagade mat som var klar ca 19,30.

Efter det slappade jag i soffan tills det var dags att sova vid 22. Min sambo städar köket efter att jag lagar mat.

Då jag tidigare tränat mer är min kropp van att klara sig från lunch till kväll utan mat, min sambo har inte heller problem att han blir hungrig.

• Anonym (S)

Hemma vid 17-17,30. Ibland blir det en tur till affären, annars hem. Åker och tränar några dagar i veckan, sedan blir det mat och lite TV, lägger pussel ibland, läser, hushållsarbete. Ibland åker jag och hälsar på min mamma, eller gör ärenden efter jobbet. 

Lägger mig vid 23.00 ungefär. 

• Anonym (S)

Hemma vid 17-17,30. Ibland blir det en tur till affären, annars hem. Åker och tränar några dagar i veckan, sedan blir det mat och lite TV, lägger pussel ibland, läser, hushållsarbete. Ibland åker jag och hälsar på min mamma, eller gör ärenden efter jobbet. 

Lägger mig vid 23.00 ungefär.

Svar på tråden Vad gör du efter jobbet?