• Anonym (3egån­gengil­lt?)
    Tue 19 Jan 2021 06:11
    5667 visningar
    8 svar
    8
    5667

    Missfall, MA - gravid igen

    Nu vill jag ge er hopp. Ni som precis som jag, googlat natt och dag och sökt svar.

    Jag är 35 år, har 3 friska barn sedan innan... yngsta dottern blir 5 i april, och vi har sugit på karamellen lite väl länge kanske här hemma, men tillslut beslutade vi att EN till ska vi väl ha, innan vi blir för gamla.

    På 3e försöket tog det sig. Saken var biff, tänkte vi... slutade i tidigt missfall vecka 6 (5+1).

    2 veckor efter missfallsblödningens start hade jag ägglossning... Jag blev gravid, IGEN!

    vecka 9+2 sågs ett välskapt foster på UL. Vecka 11+1 gjorde vi nipt. Vi väntade med spänning på resultat och julen nalkades.

    När svaret på nipt fortfarande inte kommit fredag 18 dec, så bokade jag ett privat UL till den 20 dec. Vi skulle upp till stugan med svärföräldrarna, så en fin inramad bild i julklapp, såg jag framför mig (vi hade vart väldigt tysta om graviditeten).

    Söndag 20 dec kom.. jag var i vecka 13 (12+3). UL konstaterade MA, fostret hade dött i vecka 10+0.

    Svar på nipt kom 3 dagar senare, en frisk pojke.

    Märkligt att nipt påvisade friskt barn trots att det var dött redan vid provtillfället. Kvinnokliniken kan inte ge något vettigt svar.. de känns....kalla... jag frågar om aggressivt immunförsvar.. men vi får ingen hjälp...

    Den 23e dec kom graviditeten ut med hjälp av cytotec. Jag blödde i 8 dagar. Och för 2 veckor sedan hade jag en kraftig ägglossning... det var bara det att jag fortfarande visade positivt på graviditetsstickorna. Jag testade regelbundet ca varannan till var 3e dag. En vecka efter ÄL så började plusset ljusna och onsdagen den 13 januari (3 veckor efter att graviditeten kom ut) fick jag verkligen anstränga mig för att se strecket, men visst var det där.

    Igår 18 januari, plussade jag igen, strecket på stickan är starkare och clear blue digital visar - gravid 1-2 veckor.

    Jag har alltså blivit gravid trots "gamla" gravidhormoner kvar i kroppen. Trots att jag fortfarande plussade starkt efter MA, så verkar min ÄL hoppat igång 2 veckor efter blödningens start.. precis som vid mens.. så JA, det är alltså fullt möjligt att bli gravid trots att man har HCG kvar i kroppen efter missfall och MA.

    Hur det ser ut där inne, eller hur denna graviditet kommer gå är ju såklart omöjligt att säga. Men jag hoppas jag kunnat ge en gnista hopp och svar på frågor som snurrar i ens huvud när man drabbas av missfall eller MA!

    Kärlek till Er som kämpar!

  • Svar på tråden Missfall, MA - gravid igen
  • Tue 8 Feb 2022 02:26
    #1

    Tack för att du delar med dig.
    Hur gick allt?

    Jag gjorde medicinsk abort i samband med MA i torsdags och väntar nu otåligt på att vi ska kunna försöka på nytt, men osäker på när ÄL kommer att dra igång. 

  • Sat 19 Mar 2022 11:02
    #2

    Va skönt att höra att det finns hopp <3 tack för att du delar med dig och stort lycka till

  • Mon 4 Apr 2022 09:22
    #3
    Gardisten skrev 2022-02-08 02:26:38 följande:

    Tack för att du delar med dig.
    Hur gick allt?

    Jag gjorde medicinsk abort i samband med MA i torsdags och väntar nu otåligt på att vi ska kunna försöka på nytt, men osäker på när ÄL kommer att dra igång. 


    Beklagar missfallet :( Hur har det gått för dig efteråt? Har ni börjat försöka igen?

    Vi fick reda på missed ab i vecka 12, fostret dött redan v 6. Nu har jag automatiskt en blödning som varat i ca 4 dagar. Väntar och hoppas att allt ska komma ut. Ska på återbesök om två veckor. Vi vill gärna försöka på nytt så fort som möjligt. 


    Min doktor sa dock att man ska vänta till nästa mens men jag ha läst väldigt olika. Funderar på att starta direkt när man slutar blöda så länge det känns bra. Jag ska nog oxå köra ÄL-stickor men osäker på när man ska börja?

  • Wed 20 Apr 2022 10:19
    #4

    Fick bekräftat ett troligt MA igår. V.9 men det har avstannat i v 4-5 redan. 


    ska på återbesök nästa v igen. För att kolla igen. Men jag känner att det är för litet för att ens tro att det är något. Stämmer inte någonstans att det är hälften så långt gånget. 


    Nu vill jag bara få igång allt så man kan börja om igen. 

    Hur gick det TS? 


    och hur har det gått för er andra?? 

  • Wed 20 Apr 2022 15:56
    #5
    MariaNathalie skrev 2022-04-20 10:19:17 följande:

    Fick bekräftat ett troligt MA igår. V.9 men det har avstannat i v 4-5 redan. 


    ska på återbesök nästa v igen. För att kolla igen. Men jag känner att det är för litet för att ens tro att det är något. Stämmer inte någonstans att det är hälften så långt gånget. 


    Nu vill jag bara få igång allt så man kan börja om igen. 

    Hur gick det TS? 


    och hur har det gått för er andra?? 


    Åh beklagar. Men du är inte ensam <3

    Jag har varit på återbesök (nu är det ca 3 veckor sedan första blödningen). Allt såg bra ut men det var lite rester kvar som kommer ut med nästa mens sa läkaren. Så jag väntar in nästa mens. Men sååå otålig nu. Blöder lite lite från missfallet fortf, så vet knappt vad som är vad :)
  • Wed 20 Apr 2022 19:41
    #6
    Rosen3 skrev 2022-04-20 15:56:01 följande:
    Åh beklagar. Men du är inte ensam <3

    Jag har varit på återbesök (nu är det ca 3 veckor sedan första blödningen). Allt såg bra ut men det var lite rester kvar som kommer ut med nästa mens sa läkaren. Så jag väntar in nästa mens. Men sååå otålig nu. Blöder lite lite från missfallet fortf, så vet knappt vad som är vad :)
    Hade livmodern dragit ihop sig på ditt återbesök? 
  • Wed 20 Apr 2022 20:43
    #7
    MariaNathalie skrev 2022-04-20 19:41:42 följande:
    Hade livmodern dragit ihop sig på ditt återbesök? 
    Oj, ingen aning men läkaren sa att det såg bra ut iaf, bara ytterst lite rester kvar så behövde inte komma tillbaka :)
  • Wed 20 Apr 2022 20:53
    #8

     min syster fick 3 ma på raken sedan kom en liten flicka tillslut 

Svar på tråden Missfall, MA - gravid igen