• Anonym (Lilla jag)

    Ang strul med akassa

    Hej!

    Hoppas nån kan hjälpa mig med frågor ang akassan...?

    Det går ju inte ringa dem då de prioriterar ärenden och att få svar på frågor är nästan omöjligt. Jag skrev ett jättelångt mail med massa frågor ang intyg m.m. och fick bara svar att: jag vidarebefordrar detta till handläggaren! (Om att jag fått nytt intyg)

    Alla andra frågor ignorerades :(

    Alla fall, jag väntar på att få veta om jag har rätt till akassa då de varit struligt.

    Och fick nu veta att jag uppfyller tydligen inte arbetsvillkor på 420 tim arbete på 6 mån då vi varit permitterade.

    Men de kan ju inte jag hjälpa?!

    Så nu har jag äntligen fått kontakt med äldre arbetsgivare som ska skicka intyg också då det får räknas in i min ersättning.

    MEN jag hade ett glapp på 2 dagar mellan anställningarna 2019 då jag trodde att de var helt ok att göra så. Men läser om SGI som kan nollas då? Då blev jag orolig om de gäller även akassa?

    Kan jag bli utan akassa för det??

    Hoppas nån som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Ang strul med akassa
  • Anonym (Lilla jag)

    Tillägg: från trådstartaren

    Skrev slarvigt ser jag...

    Jag väntar alltså på att få arbetsgivarintyg från gammal arbetsgivare då mina timmar Nu inte uppfyller villkoren för akassa tydligen.

    Och jag borde väl i värsta fall få lägsta ersättning på 510kr/dag alla fall, eller vad gäller för det..?

    Eller kan jag bli helt utan??

    Här tror man att akassan "bara kickar in" när man blir uppsagd pga corona när man aldrig vart arbetslös förut och alltid jobbar heltid o varit med i akassan i 20 år :((((

  • Anonym (.)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2021-01-19 15:36:36 följande:

    Tillägg: från trådstartaren

    Skrev slarvigt ser jag...

    Jag väntar alltså på att få arbetsgivarintyg från gammal arbetsgivare då mina timmar Nu inte uppfyller villkoren för akassa tydligen.

    Och jag borde väl i värsta fall få lägsta ersättning på 510kr/dag alla fall, eller vad gäller för det..?

    Eller kan jag bli helt utan??

    Här tror man att akassan "bara kickar in" när man blir uppsagd pga corona när man aldrig vart arbetslös förut och alltid jobbar heltid o varit med i akassan i 20 år :((((


    Har du jobbat så länge som 20 år, har du en buffert, eller hur. Den kan du använda tills du får pengar från a-kassan.
  • Anonym (Lilla jag)

    Skulle de där svaret hjälpa mig på nåt sätt??

    Bara undrar....

  • Anonym (Meb)

    Är dom seriösa med att permitteringen inte räknas? Verkar ju helt sjukt? Måste vara jättemånga som drabbas av det.

    Sgi har dock inget med a-kassa att göra utan försäkringskassan.

    Om det påverkar a-kassa att ha glapp på 2 dagar kan jag dock inte svara på

  • Anonym (Lilla jag)

    Tack Meb!

    Eller hur ! jag undrar samma sak, hur många är de inte som faller bort i o m detta??

    Värsta är att de finns ingenstans att läsa om detta så man vet utan de bara står att man måste jobbat x antal timmar m.m för att få a kassa.

    Som att jag själv valde jobba 3tim/dag från mars till dec... hm...

    Nä jag hoppas mina tidigare intyg hjälper. Så länge jag kan betala räkningar för mig o barnen. Sparpengar har jag men inte ett kassaskåp fullt, hehe ???? Har ju inte tjänat miljoner direkt på jobb inom restaurang .

  • Anonym (Meb)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2021-01-19 19:30:51 följande:

    Tack Meb!

    Eller hur ! jag undrar samma sak, hur många är de inte som faller bort i o m detta??

    Värsta är att de finns ingenstans att läsa om detta så man vet utan de bara står att man måste jobbat x antal timmar m.m för att få a kassa.

    Som att jag själv valde jobba 3tim/dag från mars till dec... hm...

    Nä jag hoppas mina tidigare intyg hjälper. Så länge jag kan betala räkningar för mig o barnen. Sparpengar har jag men inte ett kassaskåp fullt, hehe ???? Har ju inte tjänat miljoner direkt på jobb inom restaurang .


    Jag googlade lite snabbt och som jag uppfattar det är det inte arbetsvillkoret som skall hoppas över när du är permitterad. Utan vad du får i ersättning. Så då är det snarare ett skydd. Den låga lön man har under permittering skall hopps över för att inte missgynna den med a-kassa. Har du kollat att de verkligen gör rätt?

    Förstår att sparpengarna inte räcker hur länge som helst. Och hoppas du får pengar snart när du väntat så länge.

    Googla på glapp mellan anställning och den a-kassa du är medlem i så får du säkert svar på denna fråga
  • Anonym (Lilla jag)

    Tack igen!!

    Jag har mailat akassan om detta och att jag accepterar att jag får några hundringar mindre bara jag får min ersättning.

    Och dem skickar 2 ggr samma svar:

    "Skicka in intyg från 2019 så kan de bli mer förmånligt för dig."

    Jag fråga även att om jag inte gör det?

    Svar: skicka in intyg. Annars kan du bli avstängd eller utan ersättning helt!

    Hajar ni?! Man blir ju galen.

    Men tack för hjälpen!! Så snällt.

  • Anonym (Lilla jag)

    En fråga:

    Jag var på en intervju igår och hade mer än gärna tagit jobbet som jag skulle få då jag var den bästa sökanden enligt kunden.

    Men arbetstiderna funkar inte för min familj.

    Då undrar jag:

    Jag vill gärna hoppa in vid behov då vi klickade så bra, nån gång om de behövs.

    Då undrar jag ang tidsrapport till akassa, om jag skriver att jag jobbat, vill /måste akassan då få reda på vilket jobb m.m. ?

    Tänkte då kanske de stänger av mig om jag sagt nej till tjänsten om jag skulle få den? För de vet jag att man blir om man säger nej till jobb annars men nu undrar jag om de tar reda på ang jobbet då man kryssat i jobb på rapporten? Eller struntar de i det?

    För jag vill verkligen jobba igen men tiderna var stort nej...

Svar på tråden Ang strul med akassa