• Ronjas88

    FET ägglossning

    Hej!

    Någon med erfarenhet som kan förklara för mig hur det går till med FET?

    Vi har gjort äggplock och har några blastocyster som väntar i frysen. Min ägglossning har krånglat efter plocket trots letrozol så har inte fått sätta tillbaka något ännu. Innan jul fick vi avbryta troligtvis pga att kliniken skulle ha stängt över jul. Nu är vi igång igen och jag är på dag 17 utan Äl. Kan man vänta in Äl hur länge som helst eller kommer vi få avbryta och prova igen nästa cykel?? Finns det andra sätt att få igång ägglossningen? Började ni med lutinus före eller efter återföringen? Finns det annat man borde ha koll på inför första gången?

    Tack tack

  • Svar på tråden FET ägglossning
  • Anonym (Många)

    När jag gjorde IVF med egna ägg skulle jag göra FET med egen äl. Jag tog bara äl-test och åkte upp. När jag gjort FET med ED har jag bara gjort stimulerat med Progynon och progesteron. Då kan man planera in exakt FET-dag. Det vore nog det bästa för dig så du slipper gå och vänta och kanske inte ens få äl. 

  • Ronjas88

    Tack! Det låter som något vi borde prova. Hur kommer det sig att man kan bestämma exakt dag? Väntar man inte in att ägget släpper?

  • Anonym (Jj)
    Ronjas88 skrev 2021-01-19 18:46:28 följande:

    Tack! Det låter som något vi borde prova. Hur kommer det sig att man kan bestämma exakt dag? Väntar man inte in att ägget släpper?


    När man gör medicinerad fet, alltså tar östrogen, progesteron etc så har man ingen äl. Man bygger upp slemhinnan med östrogentabletterna (och äl uteblir pga hormontabletterna) och när den ser bra och tillräckligt tjock ut börjar man ta progesteron (det som börjar bildas naturligt direkt efter äl) så man lurar kroppen och slemhinnan att man haft äl. Slemhinnan börjar då förbereda sig på att ev. ta mot embryot. Är det en blastocyst man ska sätta in så är de oftast 5 dagar gamla (alltså de befinner sig 5 dagar efter ?äl?, i detta fall äggplock men men, i utvecklingen) och då gör man insättningen 5 dagar efter det att man börjar med progesterontabletterna.
  • Anonym (Många)
    Ronjas88 skrev 2021-01-19 18:46:28 följande:

    Tack! Det låter som något vi borde prova. Hur kommer det sig att man kan bestämma exakt dag? Väntar man inte in att ägget släpper?


    Man får ingen äl alls. Man stoppar äl helt med Progynon och bygger bara upp slemhinnan och tillför progesteron. Då vet man när kroppen är redo. Gjort 6 såna FET och har två såna FET-barn. Glad
  • Ronjas88

    Åh, nu hänger jag med! :) Blir nog nästa steg för mig om det inte blir någon återföring denna cykel. Är det många biverkningar av hormonerna? Hur länge äter man dem?

  • Anonym (Många)
    Ronjas88 skrev 2021-01-19 19:12:01 följande:

    Åh, nu hänger jag med! :) Blir nog nästa steg för mig om det inte blir någon återföring denna cykel. Är det många biverkningar av hormonerna? Hur länge äter man dem?


    Så snabbt man förtränger hur möe medicin man tatt,.. Men nånstans till runt v.9 tog jag Progynon har jag för mig. Progesteron v.13. Inga biverkningar av Progynon och av progesteronet sönderstucken mage (tatt i sprutform 2 ggr per dag).  I Sverige får man oftast Lutinus som man tar vaginalt.
Svar på tråden FET ägglossning