Min pappa har en transdotter
Förra julen kom min storasyster ut som trans för mig. Jag blev oerhört stolt över henne. Nu till nyår har hon kommit ut för resten av världen och jag, vår mamma och även mormor kunde inte vara stoltare. Vi har sett henne utvecklas och blomma ut till den vackra kvinna hon är.
Det är bara ett problem. Pappa.
Han vill gärna tro att han är öppensinnad och liberal. Men han förstår inte henne alls. Han fortsätter att använda fel pronomen och namn. Han verkar inte ens försöka. Han grät när hon bytte namn, han tog det personligt på något vis. Jag förstår såklart att det kan vara konstigt och ovant, men jag förstår inte hur man inte kan acceptera någons önskan om vad hen vill bli kallad. Och jag förstår inte hur han kunde acceptera att hans flickvän bytte namn i så fall. för mig känns det som en ganska likvärdig omställning.
Jag tror inte pappa förstår innebörden av transsexualitet, jag vill gärna utbilda honom och prata med honom om min syster och få honom att förstå. Men problemet är att jag inte förstår vad som är oklart, jag känner bara som "okej, vi hade fel, hon är inte en kille". Risken är att jag bara blir arg över hans oförståelse. Jag tänkte att jag skulle hitta en bok han kunde läsa för att förstå bättre? Jag behöver råd i hur detta bör hanteras.
Jag älskar min syster, det gör pappa också. Skillnaden är att han älskar sin son.