• Anonvm

    Förskoleavgift, delad faktura.

    Det verkar som att alla kommuner hanterar detta med föräldrar som inte bor ihop med barnen boende växelvist lite som de känner för.

    Kommunen jag och barnen bor i fick för sig att rota i detta och implementerade ett nytt system nu vid årsskiftet.

    Som det funkade förut så delades avgiften mellan föräldrarna, som sen fick sin del beräknad efter sin egen inkomst och avgiften fastställd efter det.
    Detta innebar att jag som har en helt ok vanlig industriarbetare-lön slog i taket och fick betala halva maxtaxan, inga problem, detta är helt logiskt och sunt resonemang enligt mig.
    Mitt ex fick sin avgift fastställd enligt hennes inkomst och betalade förmodligen betydligt mindre eftersom hon är arbetlös och/eller sjukskriven, detta intresserar mig inte alls egentligen då jag inte anser att jag har med det att göra.

    Grundresonemanget var iaf enligt mig sunt, båda föräldrarna får avgiften individuellt uträknad och fastställd enligt sin egen ekonomiska situation.
    Den som tjänar lite får en större subvention av kommun.

    Men detta skaver ju givetvis hos kommunen. Nu har de fått upp ögonen för det faktum att de förlorar intäkter på detta upplägg. Om dessa 2 föräldrar hade fortsatt att leva tillsammans så hade ju hushållets sammanlagda inkomst gjort att de hade kunnat fakturera hela maxtaxan....
    Varför ska kommunen förlora pengar på att folk väljer att inte leva tillsammans längre?

    Nu har de istället gjort så att de slår ihop båda vårdnadshavarnas inkomster och fastställer därefter vad som skall faktureras. 
    Sen delas den totala summan procentuellt efter de bådas inkomster.

    I mitt eget fall med 2 barn så är maxtaxan 1888:-, tidigare fick jag en faktura på 944:-, efter ändringen blev det istället 1705:-

    Detta är inte ens lite rimligt att ena föräldern tvingas ta nästan hela kostnaden bara för att den andra knappt har någon inkomst.

    Är det fler som har erfarenhet av detta? Jag har bara gjort halvhjärtade försök än så länge för att ta reda på om detta vansinne pågår i många fler kommuner.
    Jag kollade iaf samtliga kommuner som gränsar till min och de kör alla efter det som även min använde sig av tidigare...

  • Svar på tråden Förskoleavgift, delad faktura.
  • Anonvm

    Ingen som har delad faktura för barnomsorgen som vill dela med sig av hur det går till i er kommun?

  • Tomelilla15

    Kan inte bidra med info men du kan ju prova att bråka med kommunen och säga att barnen bara kommer vara där halvtid framöver.på dina veckor.

    Är väl bara att ringa nån liknande stor kommun med samma politiska styre o fråga.

    Be försäkringskassan omfördela barnbidraget så att det täcker dina ökade kostnader.

    Gör en anmälan till rätt instans och få det prövat.kanske är det förvaltningsrätten.Kostar dig inget och kommuner har fått fel ett antal gånger kring hur de tar ut avgifter.

Svar på tråden Förskoleavgift, delad faktura.