• träd

Fettfläckar på tapeterna?

Kan man få bort dessa på något vis? Tyvärr så har de hunnit sitta där ett tag nu...

• Svar på tråden Fettfläckar på tapeterna?
  • helenasthlm

Hej!

Vi fick fettfläckar på NYA tapeten i köket.....provade med trasa och diskmedel och frågade även målaren men inget att göra. Vi tapetserade om de våder som de fanns fläckar på.

• Molgan

Ett litet tips. Säg till i affären att det är fettfläckar på väggen. Det ska finnas något medel(kommer inte ihåg namnet) som man ska "måla" dem med så att det inte går igenom den nya tapeten. För några år sen då jag bodde i lägenhet så gjorde jag misstaget att tapetsera direkt på den gamla tapeten, efter några månader hade det gått igenom den nya tapeten och det var bara att börja om. Det var då fick jag tipset om det där med medlet.
    Hoppas det går bra och lycka till.

• HeddaBigBum

... jag TROR vi har baby-olja på sonens tapeter... är det för sent att få bort om man inte använder medlet innan man tapetserar?

• Lillflickan

Sök här på FL, jag hittade massa tips.
    Bland annat nåt där man ska ha på diskmedel på en trasa, och nån där det stod att man kunde stryka bort fläckarna med strykjärn.

Lycka till

♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
  • therre

åh, det är trist!

vi tapetserade om i hallen för ett tag sedan o direkt var dottern där med smör på fingrarna fast det var som tur var bara på en våd

nu har vi för nån vecka sedan tapetserat om i hennes rum o de får vara fina än *peppar peppar*

• Kiwis mamma

Om fettfläckarna kommer "inifrån", d.v.s. från underlaget så kan man måla med en icke vattenlöslig färg under och sedan tapetsera. Annars kryper fettet igenom papperet och ger fettfläckar igen på den nya tapeten. Färgen täcker för porer och hindrar fettet från att vandra.

Har tyvärr inget råd när fläckarna redan är där, tror inte det finns något att göra. Fettet har ju redan trängt in i papperet och sitter nog som berget.

• Filips Mor

Kiwis mamma har helt rätt...

Fettfläckar måste "spärr-målas" så att dom inte tränger igenom nästa lager tapet...
    Det gör man med en oljebaserad färg t ex Alcro´s servalac.
    Befintliga fett-fläckar på pappers-tapet går inte att göra nå´t åt...tyvärr.....

Hälsningar från mej som vet.. ; )

• HeddaBigBum

Filips Mor: fasen då! Jag som satt här och väntade på den magiska formulan att få bort babyolja från tapeten!

Svar på tråden Fettfläckar på tapeterna?