• mammatill2daniella

    Får panik! Omföderska, barn nr 3. Värkar som kommer och går! Någon med erfarenhet?

    Hej! Jag är idag gravid i v 40+2. För exakt en vecka sedan idag började jag känns av rejäla sammandragningar på kvällen som var regelbundna. Dock inte så smärtsamma. Allt avtog sedan när jag gick och la mig. På fredag eftermiddag har jag tid hos barnmorskan, hon undersöker jag är öppen 3 cm med mjuk tapp som är förkortad men fortfarande bakåtriktad och ett par cm lång än. Hinnsvepningen gick inte att utföra pga att hon inte kom åt ordentligt. På lördagen började slemproppen sippra, sammandragningar kommer och går men sedan inget. Söndagen är lugn med endast oregelbundna sammandragningar. Måndag åker jag in på fl för jag tycker barnet är slöare. Allt ser bra ut så får til sist åka hem. Statusen var lika som på fredagen. Sammandragningar kommer och går men är oregelbundna fram tills på kvällen då börjar dom ta i mer och blir jätteregelbundna och börjar kännas mer onda! Går och lägger mig sent på kvällen och allting avtar. Sover hela natten, vaknar med starka sammandragningar och har ny tid på morgon hos barnmorska. Nu tisdag. Går in på toa och upptäcker vad jag tror är lite teckningsblödning. Hon undersöker igen, jättemjuk tapp! Öppen mellan 4-5 cm och den är mer kortad än i fredags, hon kan utföra en ordentlig hinnsvepning! Sedan pang, värkar kommer och de är regelbundna hela eftermiddagen jag tar Alvedon och tamejfan så stannar värkarna av igen framåt kvällen. Börjar kännas som att kroppen inte vill starta någon förlossning! Varför tar det sådan tid? Börjar bli knäpp på att det kommer och går på det här viset när man vart öppen fem dagar nu! Verkar ju gå framåt men sjukt sakta, det börjar tära på mitt psyke och fick en panikångestattack igår kväll när jag insåg att allt avtagit, Detta är ändå tredje barnet, hade förväntat mig att det skulle gå fortare än så här, med tvåan så kom jag in till förlossningen öppen 5 cm efter en kvälls värkarbete. Allting avstannade då med så till slut fick dom ge mig mediciner för att stimulera värkarna och sedan göra hål på hinnorna. Med ettan så började värkarna en kväll och slemproppen gick samma kväll och det avtog aldrig. Någon som känner igen sig i det här jag beskriver?

  • Svar på tråden Får panik! Omföderska, barn nr 3. Värkar som kommer och går! Någon med erfarenhet?
  • Solblomma30

    När jag var gravid med trean så sa alla barnmorskor jag träffade att tredje förlossningen är lurig. Att man tror att det är igång, men så stannar det av. De sa dock också att när det väl sätter igång på riktigt så brukar det gå snabbt.

    Jag tänker dock att du har ju lite varit med om detta innan, med ett annat barn. Din kropp verkar ju redo och behöver kanske bara en liten push. Nu är ju vården ansträngd idag, men om du känner att du mår psykiskt dåligt över detta (inte konstigt isåfall) så kanske det finns en liten chans att du kan bli inlagd och igångsatt. Om de tog ditt vatten så skulle du säkert föda inom några timmar. Beror ju helt på läget på förlossningen du tillhör och hur angelägen du är.

    Känner du att du orkar vänta så är det troligen bara några dagar kvar, låter det som.

    Min egen tredje förlossning blev också annorlunda än de andra. Med de två första gick vattnet och sen födde jag snabbt och lätt. Tog 4 resp 2 timmar totalt. Med trean hade jag plötsligt en latensfas på 16 timmar, där inget hände mer än att jag hade värkar minst var 10e minut. Väldigt frustrerande tyckte jag då. Väl inne på sjukhuset föddes bebisen på två timmar. Men jag var trött efteråt. Fjärde barnet gick jättesnabbt igen. Så konstigt det där med luriga trean..

  • mammatill2daniella
    Solblomma30 skrev 2021-01-20 07:10:11 följande:

    När jag var gravid med trean så sa alla barnmorskor jag träffade att tredje förlossningen är lurig. Att man tror att det är igång, men så stannar det av. De sa dock också att när det väl sätter igång på riktigt så brukar det gå snabbt.

    Jag tänker dock att du har ju lite varit med om detta innan, med ett annat barn. Din kropp verkar ju redo och behöver kanske bara en liten push. Nu är ju vården ansträngd idag, men om du känner att du mår psykiskt dåligt över detta (inte konstigt isåfall) så kanske det finns en liten chans att du kan bli inlagd och igångsatt. Om de tog ditt vatten så skulle du säkert föda inom några timmar. Beror ju helt på läget på förlossningen du tillhör och hur angelägen du är.

    Känner du att du orkar vänta så är det troligen bara några dagar kvar, låter det som.

    Min egen tredje förlossning blev också annorlunda än de andra. Med de två första gick vattnet och sen födde jag snabbt och lätt. Tog 4 resp 2 timmar totalt. Med trean hade jag plötsligt en latensfas på 16 timmar, där inget hände mer än att jag hade värkar minst var 10e minut. Väldigt frustrerande tyckte jag då. Väl inne på sjukhuset föddes bebisen på två timmar. Men jag var trött efteråt. Fjärde barnet gick jättesnabbt igen. Så konstigt det där med luriga trean..


    Ja, jag har nu trott att det vart på gång 3-4 ggr. Första gången bör jag fick dom starka sammandragningarna regelbundet kvällen förra veckan. Andra gången i lördags när slemproppen började släppa. Tredje gången i tisdags när jag fick regelbundna värk liknande smärtor och så fjärde gången igår när jag verkligen hade värkar i flera timmar efter hinnsvepning. Jag avvaktar väl lite till, dom uppskattade vikt i tisdags på bebis och pga att bebis låg på ca 4,1 kg så sätter dom iaf igång mig på måndag senast.. vill bara så gärna att det ska starta spontant ????
  • Sodergok

    Förstår din frustration! Usch så jobbigt och så mycket energi det tar att analysera allt som händer. Som tidigare sagt så är det nog lite typiskt trean.

    Jag hade själv en lite liknande förlossning för några veckor sedan, inte så lång latensfas som du beskriver men ändå, lurig!

    Vad kroppen behöver mest nu är att du får stunder men lugn och ro. Oxytocinet behövs för att kicka igång allt så försök att vila, mysa, kramas, massage, äta gott, allt som är njutbart för dig! Lycka till nu, snart kommer bebben :)

  • Zoegazz

    Jag hade pinvärkar en hel natt, var för jävligt kändes verkligen som förlossningsvärkar som ökade i styrka. Sen bara avtog det. Fick en sovdos, åkte hem och sov och sen satte det igång på riktigt på morgonen.

  • mammatill2daniella
    Sodergok skrev 2021-01-26 20:54:49 följande:

    Hur har det gått? :)


    Jodå! Var in för en andra hinnsvepning i torsdags i v 40+3, på kvällen drog värkarna igång ordentligt blev fort 3 min mellan värkarna och efter midnatt var lillebror född! :)
  • Sodergok
    mammatill2daniella skrev 2021-01-27 18:18:26 följande:

    Jodå! Var in för en andra hinnsvepning i torsdags i v 40+3, på kvällen drog värkarna igång ordentligt blev fort 3 min mellan värkarna och efter midnatt var lillebror född! :)


    Wihoo stort grattis!!
  • mammatill2daniella
    Sodergok skrev 2021-01-27 21:05:27 följande:

    Wihoo stort grattis!!


    Tack! <3
Svar på tråden Får panik! Omföderska, barn nr 3. Värkar som kommer och går! Någon med erfarenhet?