• Wed 20 Jan 2021 08:31
    343 visningar
    7 svar
    7
    343

    underhåll vid vv boende

    Planerar flytta ihop med särbon (sedan några år, seriös relation).Vi har båda barn sedan tidigare.

    Med lite djupare genomlysning av bådas ekonomi framkommer det att han betalar underhåll till barnens mamma, trots att de har 50/50 boende, dvs varannan vecka. De tjänar ungefär lika mycket. Mamman har en chefsbefattning.

    Han verkar även stå för hela kostnaden för de flesta fritidsaktiviterna samt försäkringar, vinterkläder och sällaninköpen. Under barnlediga veckorna kommer det ofta sms om extra pengar, "barnet vill ladda ner spel, kan du swisha?" och han ifrågasätter det inte utan swishar på sekunden.

    Först tänkte jag i termer som "herregud, mamman som framställer sig som så genusmedveten?" men nu när vi kommer ha gemensamt boende blir jag mer irriterad. Han tar nånstans heltidsansvaret ekonomiskt och skulle egentligen må bättre av att kunna gå ner i tid då han har ett tungt arbete med förslitning på kroppen. Det vore mer rätttvist att dela 50/50. Får ingen förklaring till upplägget mer än att det blivit så bara.

    Är det vanligt att män slentrianmässigt betalar underhåll trots att de har växelvis boende? Eller låter det som ett ovanligt upplägg?

  • Svar på tråden underhåll vid vv boende
  • Anonym (Sandr­a)
    Wed 20 Jan 2021 08:56
    #1

    Har man liknande lön ser jag ingen anledning till det.

    Hade det varit stor löneskillnad eventuellt, för att skillnaden i standard för barnet inte ska bli så stor.

  • Wed 20 Jan 2021 08:57
    #2

    Din särbo behöver absolut sträcka på sig och ryta ifrån åt exet.

    Finns ingen vettig anledning alls till att någon skall betala underhåll sålänge barnen bor växelvist ungefär lika mycket.

    Det finns dock nån kommunistisk kvarleva i juridiken som omger detta som i sin nutida form med lite feministisk prägel används för att tvinga den ekonomiskt starkare föräldern att se till att barnen tillåts leva med samma standard i båda hemmen...

    Detta gäller dock när det är tvist i domstol ang underhållsbidraget, det tillämpas även mycket restriktivt om det jag läst stämmer.
    Det krävs bland annat att det är mycket stora skillnader i inkomst mellan föräldrarna, exemplet jag brukar få är att barnen ska inte flytta mellan en villa på Djursholm och en 2a i Rinkeby varannan vecka, ungefär.
    Det är alltså inget som kommer på tal när det handlar om "vanliga arbetare" där inkomsterna skiljer några tusenlappar.

    Om barnens far frivilligt känner för att ta ett större ekonomiskt ansvar för barnens aktiviteter så får han självklart göra det.

    Men han skall absolut inte utöver det betala underhåll, detta är befängt.
    Speciellt när jag tolkar det som att barnens mor till och med kanske har en högre inkomst?

    Jag tror hela denna historia bottnar i att din sambo har blivit fullständigt dominerad och överkörd av sitt ex. Han är helt enkelt rädd för konsekvenserna som han vet kommer av att sätta sig på tvären mot exets krav.
    Det du behöver göra är att stötta honom psykiskt så att han vågar säga ifrån till exet.

  • Wed 20 Jan 2021 09:03
    #3

    Nej, han ska inte betala underhåll. Dom ska dela på utgifterna kring barnet precis som dom delar på boendet.

  • Wed 20 Jan 2021 10:19
    #4

    Om det inte är så att pappan har extremt mkt mer lön och mamman är låginkomsttagare så känns det som ett väldigt konstigt upplägg faktiskt.

    Vem får barnbidraget? De "ska" ha halva var vis växelvis boende, men med tanke på det du säger undrar jag om mamman öven har det?

    Jag hade INTE valt att bli sambo med det upplägget. Vill han och har möjlighet att lägga mer på barnen än vad han gör på sin vecka plus HÄLFTEN av deras gemensamma kostnader (aktiviteter, mobilabbonemang, vinterkläder osv) så föreslå att han antingen sparar till barnen (i sitt eget namn) eller hittar på något extra kul, tex en resa (när man får resa igen) eller dyrare aktivitet. Kanske köpa hem senaste playstation ;)

  • Anonym (oooo)
    Wed 20 Jan 2021 17:53
    #5
    Fridalouise skrev 2021-01-20 08:31:58 följande:

    Planerar flytta ihop med särbon (sedan några år, seriös relation).Vi har båda barn sedan tidigare.

    Med lite djupare genomlysning av bådas ekonomi framkommer det att han betalar underhåll till barnens mamma, trots att de har 50/50 boende, dvs varannan vecka. De tjänar ungefär lika mycket. Mamman har en chefsbefattning.

    Han verkar även stå för hela kostnaden för de flesta fritidsaktiviterna samt försäkringar, vinterkläder och sällaninköpen. Under barnlediga veckorna kommer det ofta sms om extra pengar, "barnet vill ladda ner spel, kan du swisha?" och han ifrågasätter det inte utan swishar på sekunden.

    Först tänkte jag i termer som "herregud, mamman som framställer sig som så genusmedveten?" men nu när vi kommer ha gemensamt boende blir jag mer irriterad. Han tar nånstans heltidsansvaret ekonomiskt och skulle egentligen må bättre av att kunna gå ner i tid då han har ett tungt arbete med förslitning på kroppen. Det vore mer rätttvist att dela 50/50. Får ingen förklaring till upplägget mer än att det blivit så bara.

    Är det vanligt att män slentrianmässigt betalar underhåll trots att de har växelvis boende? Eller låter det som ett ovanligt upplägg?


    Jag förstår inte - de har 50/50 och mamman har fast inkomst? Då ska han inte betala något alls. Sedan kan de dela på större saker som cykel, glasögon, vinterjacka osv. 
    De ska även dela på barnbidraget. 
  • Thu 21 Jan 2021 21:20
    #6
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-20 17:53:35 följande:

    Jag förstår inte - de har 50/50 och mamman har fast inkomst? Då ska han inte betala något alls. Sedan kan de dela på större saker som cykel, glasögon, vinterjacka osv. 

    De ska även dela på barnbidraget. 


    Ja, ungefär samma inkomst båda två. Barnen bor lika ofta hos båda. För mig känns det förlegat. En fördel hon tagit sig som "det svagare könet", typ. Barnbidragen tar hon själv.
  • Anonym (oooo)
    Thu 21 Jan 2021 21:41
    #7
    +1
    Fridalouise skrev 2021-01-21 21:20:41 följande:
    Ja, ungefär samma inkomst båda två. Barnen bor lika ofta hos båda. För mig känns det förlegat. En fördel hon tagit sig som "det svagare könet", typ. Barnbidragen tar hon själv.
    Vet han om att han bara skickar in en blankett till FK och begär halva bb? 
    Det kommer ändras så fort de förstått att barnen är 50/50 och det finns inget hon kan göra åt det. 

    Sedan får han bara sluta betala underhåll om han inte vill det. Finns ingen domstol som skulle döma att han skulle betala, om hon skulle hota med det. Enda gången det möjligen går, är när en tjänar skyhöga summor och den andra lever i en koja, ungefär. 
Svar på tråden underhåll vid vv boende