• Elmala

    Tips för barnkalas ute

    Min dotter fyller 5 om ett par veckor. På grund av Corona så planerar vi att ha barnkalas utomhus med 4-5 kompisar från förskolan, några av dem kommer nog ha med sig en förälder. Vi kommer att vara i vår trädgård. Men nu behöver jag lite tips på vad man kan hitta på! Vi planerar att grilla korv eller liknanade samt att ha någon form av skattjakt. Men vad kan man mer hitta på? Vi bor i skåne, så risken är ju att det är kallt och ösregn.
    Jag funderar även på vad man kan äta till fika? Tårta känns lite krångligt utomhus,

  • Svar på tråden Tips för barnkalas ute
  • Gryntroll

    5-kamp eller liknande? (Kasta boll i hink, Gå balansgång på en planka, Gissa innehållet i burkar (behöver inte vara kletigt utan funkar även med ex okokt pasta, havregryn, spelkulor), Hinderbana, Sätta svansen på en gris / hornet på en Enhörning / ratten på en bil, Skjuta mål (fotboll, bandy) på en vuxen.

    Spela brännboll men kasta bollen istället för att använda slagträ?

    Vad gäller fika så cupcake, muffins eller annat man kan äta med handen? Varma mackor som görs i våffeljärn är poppis om grillad korv känns uttjatat.

  • Stårschan2

    Lite klassiska lekar för att hålla värmen, typ 'Pepparkaksgubbar', där även föräldrarna är med. En person jagar en annan. Övriga står två och två i armkrok. Om den som är jagad kommer fram till ett par "pepparkaksgubbar" och tar armkrok med den ena, så är det den som stod på andra sidan som nu ska bli jagad, och den måste skynda sig till ett annat par för att klara sig undan.

    Tävling i att spotta geleråtta längst.

    Barn i den åldern har förhoppningsvis rätt mycket spring i benen fortfarande, så försök att styra upp med lite aktiva lekar.

Svar på tråden Tips för barnkalas ute