• TuppenBob

    Unken lukt på kläder - kan ej bli av?!

    Hej!


    Jag har problem med att bli av med unken lukt på kläderna som har bla legat längst in i garderoben (som inte har någon doftpåse, har köpt det nu i efterhand).
    Har försökt blötlägga kläderna i ättika och använt ättika som sköljmedel, det gick bra första tvätten men den andra tvätten gjorde det ingen skillnad alls. Och då har jag inte gjort någon skillnad mellan första och andra tvätten.


    Har också försökt frysa kläderna - som inte hjälper helt, har kvar en liten lukt.


    Så min fråga är om någon vet vad jag kan göra?!


    /desperat

  • Svar på tråden Unken lukt på kläder - kan ej bli av?!
  • Utvandraren2

    Trots att du redan provat ättika, kör kläderna i 60 grader med en skvätt ättika i sköljmedelsfacket. Det gör jag när jag glömt kläderna i tvättmaskinen och de fått en unken lukt.

    Om kläderna inte tål 60 grader så måste de ju kastas för luktens skull oavsett, så jag hade chansat. Du kan ju ta ett skonsamt program och hoppas på det bästa? Väldigt många kläder tål mer än vad tvättlappen påstår, iallafall en gång. Lycka till!

  • sextiotalist

    Tid säger jag, du behöver inte slänga, men det kan ta tid innan lukten försvinner. Det tog nog ett år eller så innan källarlukten försvann från kläder som hamnat där av misstag. Det var tvätt och vädring som gällde. 
    Har du funderat på kemtvätt, en yllekappa blev helt luktfri efter kemtvätt

  • nytt eller gammalt

    Vädring är bra. Jättebra nu när det är kallt ute. Flera dagar helst. 

    Men som annan skrev, det tar tid. 

  • nytt eller gammalt

    Vädring är bra. Jättebra nu när det är kallt ute. Flera dagar helst. 

    Men som annan skrev, det tar tid. 

Svar på tråden Unken lukt på kläder - kan ej bli av?!