• HannaLi93

    Trippel x syndrom / xxx syndrom

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn och har fått veta att vi väntar en flicka med trippel x syndrom. Istället för xx som flickor brukar ha så har hon alltså en ett extra x i sin kromosomuppsättning. Tyvärr finns det inte så mycket information om detta nätet och det är svårt att veta vad som är sann och vetenskaplig information. Vi har fått prata med en läkare som berättat om vad det extra x:et kan ge för symptom för vår flicka så som att motoriken kan påverkas, ökad risk för läs- och skrivsvårigheter, inlärningssvårigheter och att de kan få det svårt socialt pga att de kan vara lite sena i utvecklingen. Hon berättade också att dessa flickor ofta blir lite längre än vad de kanske skulle blivit utan den extra kromosomen. Vi undrar om det finns någon här som själv har trippel x eller som har ett barn med detta syndrom :) vi hade önskat få veta lite hur livet kan se ut och eventuellt påverkas och hur andra har det. Vi vill göra det så bra som möjligt för vår framtida dotter, skapa bra förutsättningar och stötta henne på bästa sätt. Är medveten om att det ser väldigt olika ut för alla och ingen vet hur just vår dotter kommer vara men att höra lite från andra hade varit toppen :)

  • Svar på tråden Trippel x syndrom / xxx syndrom
  • Solblomma30

    En bekant har en dotter med trippel-x. Eftersom vi inte är nära vänner kan jag inte uttala mig djupare om hur hon har det men utåt sett är hon helt normal både utseendemässigt och beteendemässigt. Det var mycket oro innan hon föddes men hon lever ett helt normalt liv :) Även om det inte är så mycket till info så kanske det kan vara lite lugnande att höra.

  • Catnap

    Det finns en svensk Facebook grupp, Trippel X Sverige och en internationell med fler medlemmar. Kanske kan vara nåt?

  • Marielia105

    Hej! Hur har det gått för er?

    Vi har nyss också fått beskedet att vår tjej i magen har trippel X och visst känns det som informationen är liten..

Svar på tråden Trippel x syndrom / xxx syndrom