• Iduna

    Bakom kylen

    Hur sällan dammsuger ni bakom kyl/frys? Så tillvida att ni inte har inbyggda grejer. Våra vitvaror är så otympliga att det aldrig blir av...

  • Svar på tråden Bakom kylen
  • Aniiee

    Två gånger om året. Lika som spisen.

    Om ni kan, gör. Igendammade kylar och frysar drar mer el. MYCKET mer el.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Snuskpelle)
    Aniiee skrev 2021-01-20 19:33:48 följande:

    Två gånger om året. Lika som spisen.

    Om ni kan, gör. Igendammade kylar och frysar drar mer el. MYCKET mer el.


    Hur får man ens undan kyl/frys? Finns ingenstans att ta tag. (Bakom spisen städar jag också 2 ggr/år.)
  • Iduna

    Alltså det är lite skönt att höra att man inte är ensam om detta. Ja, den lär dra mer el o det finns risk för brand. Men i praktiken, hur mpbga drar ut o in detta åbäke liksom?

  • Aniiee
    Anonym (Snuskpelle) skrev 2021-01-20 19:36:01 följande:
    Hur får man ens undan kyl/frys? Finns ingenstans att ta tag. (Bakom spisen städar jag också 2 ggr/år.)
    Jag bara drar i dörr och mitthylla/delning (har kombiskåp), som sitter fast.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Iduna
    Anonym (?) skrev 2021-01-20 20:09:00 följande:
    Är du handikappad både mentalt och kroppsligt?
    Flytta på skiten och gör rent! 
    Hur svårt kan det va????
    Näe, man behöver inte vara otrevlig...eller? Tilltalar du även de som är mentalt och kroppsligt handikappade på detta vis? Trist för din omgivning.
  • Iduna
    Aniiee skrev 2021-01-20 20:06:51 följande:
    Jag bara drar i dörr och mitthylla/delning (har kombiskåp), som sitter fast.
    Tack för tips!
  • Stårschan2

    Hm. Jag tror det var 2012 vi renoverade köket, så det måste ha varit då.

  • Anonym (Bosch)
    Anonym (?) skrev 2021-01-20 20:09:00 följande:
    Är du handikappad både mentalt och kroppsligt?
    Flytta på skiten och gör rent! 
    Hur svårt kan det va????
    Faktiskt rätt jobbigt. Jag har hög kul och frys som når ända upp till taket med några få millimeters marginal. För att dra ut dem så måste jag först skruva loss belysningen i taket, samt koppla ur elen. Sedan kan jag dra ut kyl/frys.

    Detta görs ungefär en gång per decennium, och det var faktiskt inte så mycket damm bakom senast.

  • sextiotalist
    Iduna skrev 2021-01-20 19:21:25 följande:

    Hur sällan dammsuger ni bakom kyl/frys? Så tillvida att ni inte har inbyggda grejer. Våra vitvaror är så otympliga att det aldrig blir av...


    Ungefär en gång per år, om det går att dra ut den. Det gick inte i förförra lägenheten.
  • Fontana
    Anonym (?) skrev 2021-01-20 20:09:00 följande:
    - - - - - 
    Flytta på skiten och gör rent! 
    Hur svårt kan det va????
    När jag fick en ny kyl/frys i min hyreslägenhet för ett antal år sedan behövdes det fyra man och speciallyft för att få ut den gamla kylen. Man hade lagt ett nytt golv ovanpå det gamla, och sammantaget blev det så högt att den gamla kylen inte kunde lyftas ut utan stort besvär.

    Jag har inte vågat prova att flytta ut den nya kyl/frysen. Vi får hoppas på det bästa så länge.
  • Anonym (U)
    Aniiee skrev 2021-01-20 19:33:48 följande:

    Två gånger om året. Lika som spisen.

    Om ni kan, gör. Igendammade kylar och frysar drar mer el. MYCKET mer el.


    Hur kan det komma damm bakom om den står mot väggen
Svar på tråden Bakom kylen