• Anonym (H)

    Går upp i vikt av Levaxin?

    Jag har underfunktion i sköldkörteln och fick för ett par år sedan Levaxin, lägsta dosen. Det gjorde ingen skillnad när det gällde min ständiga trötthet eller vikten. I stället går jag _upp_ i vikt.

    Jag äter nyttigt och rör på mig. Det finns inte en chans att det jag äter - inget socker, vitt mjöl, kolhydrater osv utan bara nyttigheter - skulle orsaka övervikten. Jag blir dessutom tjock på ett sätt som jag inte har varit förut.

    Jag har tvärtom alltid varit smal och började gå upp i vikt för några år sedan. Innan jag fick Levaxin kunde jag gå ner om jag la på mig några extra kilo men nu är det nästan omöjligt.

    Jag har högt blodtryck som jag medicinerar för och det är verkligen inte bra för min hälsa att vara överviktig.

    Jag undrar om jag har för låg dos men läkarna tycker inte att det behövs trots att jag kan se att det inte fungerar.

    Någon annan som har haft det problemet med Levaxin och vad gjorde du i så fall?

  • Svar på tråden Går upp i vikt av Levaxin?
  • Anonym (A)

    Du går inte upp av själva Levaxinet. Du går upp för att du har underfunktion och har problem med ämnesomsättningen.

    Tyvärr hur bra Levaxin är så ersätter det inte en sköldkörtels funktion och många dras med viktproblem. Sedan hjälper det tyvärr inte att sköldkörtelproblematik skapar mycket problem som gör att många knappt kan träna.

  • Anonym (Hj)

    De är väldigt generösa med vad som räknas som normalvärde. Mycker möjligt att du behöver lite högre dos.

    Jag tar levaxin 15 år tillbaka. Väger 8-10kg mer än innan sjukdomen. Helt omöjligt att tappa vikten. Under en period höll jag på att svälta ihjäl mig, 600kcal/dag 6 dagar i veckan för flera månader. För 5 mån INGENTING hände. Sen försvann kilona. När jag gick upp till 1500kcal/dag igen kom allt tillbaka under bara 2 veckor. Trots att det fortfarande är kaloriunderskott.

    Jag åt högre dos för ett tag och då bara efter 3 veckor var jag nere på min drömvikt trots att jag åt som vanligt, typ 2000kcal/dag. Inget jag rekommenderar dock, det fuckar upp hjärtat, sömn osv... min endokrinolog är min pappa så jag vågade testa under hans kontroll men gav upp den efter 4 veckor. Way too risky.

    Så ja, extravikten beror på sjukdomen. Förmodligen kan du inte göra något åt det. Beklagar, jag fortfarande kan inte acceptera min vikt själv, men vet att det är min enda möjlighet.

    Prova kombinationsbehandling, det hjälper för vissa. Om det går att prova för dig, din läkare kan bedöma.

  • Anonym (Hj)

    Framför allt: det bara finns behandling, går inte att fixa problemet. Du kommer att leva med sjukdomen resten av ditt liv. Läs på så du förstår vad händer i din kropp! Du kan inte gå upp i vikt pga levaxin, tvärtom. Sjukdomen påverkar nästan allt i din kropp från ämnesomsättning till cyrkadian rytm, läs på så du vet och förstår varför reagerar din kropp som den gör.

  • Anonym (H)

    Tack för alla svar!

    Ni har förstås rätt. Det är sjukdomen som gör att jag går upp i vikt och inte medicinen. Det är verkligen deppigt att tänka på. Min syster som också har underfunktion lider av verklig fetma trots hög dos Levaxin och jag vill inte hamna där.

    Jag läste på rätt mycket tidigare när jag hade klassiska symtom som denna förlamande trötthet, ledvärk, svullna händer och fötter, B12-brist, håravfall etc.. Mitt TSH låg precis på den övre gränsen eller lite över så läkarna ville inte ens testa Levaxin, trots att flera kvinnor i min släkt har Hypotyreos.

    Jag kände mig som en galen hypokondriker så jag slutade gå till läkaren. Jag blev bara sämre så till slut fick jag ge mig och de tog nya prover, ytterligare förhöjning av TSH men ingen medicin trots mitt mående. Senaste testet visade en kraftig förhöjning och då först fick jag lägsta dosen. Som uppenbarligen inte funkar.

    Jag är så otroligt trött på vården och allmänläkare som säger till mig att jag bara är stressad och deprimerad trots att jag inte är det. Nu får jag kritik för att jag går till läkaren för sällan. Konstigt eller hur?

    Jag ska försöka ta tag i det här igen och hitta en vettig läkare. Det är inte klokt att man måste stålsätta sig för att orka gå dit igen. Remiss till endokrinolog kan jag nog glömma helt.

  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2021-01-20 21:12:10 följande:

    Tack för alla svar!

    Ni har förstås rätt. Det är sjukdomen som gör att jag går upp i vikt och inte medicinen. Det är verkligen deppigt att tänka på. Min syster som också har underfunktion lider av verklig fetma trots hög dos Levaxin och jag vill inte hamna där.

    Jag läste på rätt mycket tidigare när jag hade klassiska symtom som denna förlamande trötthet, ledvärk, svullna händer och fötter, B12-brist, håravfall etc.. Mitt TSH låg precis på den övre gränsen eller lite över så läkarna ville inte ens testa Levaxin, trots att flera kvinnor i min släkt har Hypotyreos.

    Jag kände mig som en galen hypokondriker så jag slutade gå till läkaren. Jag blev bara sämre så till slut fick jag ge mig och de tog nya prover, ytterligare förhöjning av TSH men ingen medicin trots mitt mående. Senaste testet visade en kraftig förhöjning och då först fick jag lägsta dosen. Som uppenbarligen inte funkar.

    Jag är så otroligt trött på vården och allmänläkare som säger till mig att jag bara är stressad och deprimerad trots att jag inte är det. Nu får jag kritik för att jag går till läkaren för sällan. Konstigt eller hur?

    Jag ska försöka ta tag i det här igen och hitta en vettig läkare. Det är inte klokt att man måste stålsätta sig för att orka gå dit igen. Remiss till endokrinolog kan jag nog glömma helt.


    Sök hjälp hos en privat endokrinolog, värt det för att slippa övriga läkare.

    Jag mådde bättre med kombobehandling med Liothyronin. Tar också B12-sprutor som jag mådde bättre av.
  • Zorrorro

    Har hypo sedan 30 år. Jo! Medicinen eller hur den inte fungerar kan ge övervikt. Har hört om otaliga som fullständigt exploderat i vikt när de börjat! medicinera. Problemet är att t4/ levaxin medicinering snarare sänker t3 som är det aktiva hormonet. Ofta så stängs den egna produktionen helt av när man börja medicinera. Därav att t3 kan bli ännu lägre. Tillskott av t3/ liothyronin kan hjälpa. Eller helt enkelt öka levaxindosen. Ibland fpr man bättre vård genom läkar Appar. Tyvärr.

    Selen atomiskt jod och enzymer/magnesium -malat- taurat bisglycinat. kan hjälpa omsättningen till t3. Även methyelade b vitaminer och fiskolja kan hjälpa. Obs biotin ksn påverka tsh så bra att ta bort den någon vecka innan provtagning

  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2021-01-20 21:27:05 följande:

    Sök hjälp hos en privat endokrinolog, värt det för att slippa övriga läkare.

    Jag mådde bättre med kombobehandling med Liothyronin. Tar också B12-sprutor som jag mådde bättre av.


    Jag funderar på att göra det.

    Jag mådde betydligt bättre när jag fick B12-sprutor men ingen läkare har kopplat ihop det med mina sköldkörtelproblem.
    Zorrorro skrev 2021-01-20 21:42:52 följande:

    Har hypo sedan 30 år. Jo! Medicinen eller hur den inte fungerar kan ge övervikt. Har hört om otaliga som fullständigt exploderat i vikt när de börjat! medicinera. Problemet är att t4/ levaxin medicinering snarare sänker t3 som är det aktiva hormonet. Ofta så stängs den egna produktionen helt av när man börja medicinera. Därav att t3 kan bli ännu lägre. Tillskott av t3/ liothyronin kan hjälpa. Eller helt enkelt öka levaxindosen. Ibland fpr man bättre vård genom läkar Appar. Tyvärr.

    Selen atomiskt jod och enzymer/magnesium -malat- taurat bisglycinat. kan hjälpa omsättningen till t3. Även methyelade b vitaminer och fiskolja kan hjälpa. Obs biotin ksn påverka tsh så bra att ta bort den någon vecka innan provtagning


    Tack för bra info! Det är verkligen komplicerat så det gäller att hitta en läkare som är kunnig.
    Zorrorro skrev 2021-01-20 21:44:17 följande:

    Blodtrycksmedcin kan sänka t3


    Va?! Det har ingen nämnt för mig, det står inget om det i FASS. Mitt höga blodtryck är ärftligt, jag hade det även när jag var smal, så jag vet inte om jag kan trappa ner medicinen.
Svar på tråden Går upp i vikt av Levaxin?