• Gravidtjej92

    Berätta kring graviditet

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 6 vilket jag o min sambo tycker är jätteroligt.

    Enda symtom jag haft hittills är stickningar i magen ocj trötthet, frågade barnmorska kring detta som sa det var normalt eftersom livmodern växer. Nästa vecka ska jag ha mitt första samtal digitalt med barnmorska. Vi tänkte sedan berätta för våra föräldrar kring graviditet och så är jag i v 7 +3.. är det för tidigt att berätta?

  • Svar på tråden Berätta kring graviditet
  • Limeblad

    Skulle säga att det är väldigt individuellt när man berättar. Om ni känner att ni vill berätta så tycker jag ni ska göra det. Det finns inga rätt och fel.

  • brallison
    Gravidtjej92 skrev 2021-01-21 07:57:51 följande:

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 6 vilket jag o min sambo tycker är jätteroligt.

    Enda symtom jag haft hittills är stickningar i magen ocj trötthet, frågade barnmorska kring detta som sa det var normalt eftersom livmodern växer. Nästa vecka ska jag ha mitt första samtal digitalt med barnmorska. Vi tänkte sedan berätta för våra föräldrar kring graviditet och så är jag i v 7 +3.. är det för tidigt att berätta?


    Det är väl helt upp till er. Men tänk igenom - om nånting går fel, vill ni sen berätta för alla om det, eller vill ni hellre avvakta till allt är bekräftat och bra och sen berätta den goda nyheten? Det var egentligen min enda resonemang om när man ska berätta - jag ville inte dela med hela världen med mina eventuella problem, medans andra behöver det stöd och support från familjen
  • S23

    Ni berättar precis när ni vill. Visst är risken för missfall större före vecka 12, men man kan ju föredra att familjen faktiskt vet om vad det är man går igenom.

    Så länge ni känner att ni vill berätta så ska ni naturligtvis göra det

  • Gravidtjej92

    Tack för er svar!

    Ja jag känner jag vill ha mina föräldrar stöd om det inte skulle gå hela vägen.. så kanske blir innan v 12 vi berättar.

Svar på tråden Berätta kring graviditet