• Steeph

Letrozol trots egen ägglossning?

Hej på er <3

Då jag inte kunnat bli gravid på 10 månader sedan mitt ma så har vi nu kontakt med en klinik i Uppsala.

Allt har sett fint ut på undersökningarna MEN jag testade mitt progesteron på egen hand 1 vecka efter ÄL och det var väldigt lågt. Jag verkar ha ägglossat men haft en dålig och svag follikel.

Nu är tanken att jag kanske ska prova letrozol trots att jag har regelbunden (men svag) ägglossning. Någon annan som provat det?

• Svar på tråden Letrozol trots egen ägglossning?
  • C.J

Hej! Jag ska precis börja med letrozol fast att jag har egen ägglossning och mens. Nu har inte mensen dykit upp som den ska bara för de och negativa gravtester men kul att få följa någon som gör likadant! Har ni gjort en utredning? Skrattande

• Steeph
    C.J skrev 2021-01-21 12:53:22 följande:

Hej! Jag ska precis börja med letrozol fast att jag har egen ägglossning och mens. Nu har inte mensen dykit upp som den ska bara för de och negativa gravtester men kul att få följa någon som gör likadant! Har ni gjort en utredning? 

Åh hej!

Ja, vi håller på men utredningen kommer vara klar i februari så får tidigast börja med letrozol i mars. Har ni gjort utredning?
  • C.J

Jaha okej :) hur känns de att behöva vänta en stund? 
    Ja vi har en dotter sedan som tog 2 1/2 år på sig att bli till så har fått hjälp tidigare. Hade då PCO som kunde vara en förklaring men den har nu försvunnit så vi är "oförklarligt barnlöshet". 

• Anonym (Varför?)
    C.J skrev 2021-01-21 12:53:22 följande:

Hej! Jag ska precis börja med letrozol fast att jag har egen ägglossning och mens. Nu har inte mensen dykit upp som den ska bara för de och negativa gravtester men kul att få följa någon som gör likadant! Har ni gjort en utredning? 

Vad är skälet att använda det om man ändå själv har ÄL och mens? Är det inte för att trigga just det?
  • C.J
    Anonym (Varför?) skrev 2021-01-21 17:12:45 följande:
    Vad är skälet att använda det om man ändå själv har ÄL och mens? Är det inte för att trigga just det?
    Jo precis men de kan även stärka äggkvaliten. Blev gravid med dottern när jag gick på letrozol förra gången så är värt en chans :) 
  • Steeph

Hej på er!!

Hur går det för er?

Jag ska börja med letrozol om cirka 10 dagar. Är så peppad!!

• gbgregn

Har inte blivit gravid på 22(!) försök i rätt tid runt Äl. Har mens som en klocka och får utslag på Äl-sticka varje gång. 11dagar lutealfas och ibland spotting mellan mens. Funderar på att prova något med progesteron. Har ni fått det utskrivet? Har inte hört nåt om det från läkaren när vi gjorde fertilitetsuredning (där det enda de kunde se var något låg äggreserv men det ska ju inte påverka ägglvaliteten egentligen.) Skriver läkare på vc ut om man ber om det? Eller köper man det på eget bevåg online?

• Steeph
    gbgregn skrev 2021-02-20 14:00:04 följande:

Har inte blivit gravid på 22(!) försök i rätt tid runt Äl. Har mens som en klocka och får utslag på Äl-sticka varje gång. 11dagar lutealfas och ibland spotting mellan mens. Funderar på att prova något med progesteron. Har ni fått det utskrivet? Har inte hört nåt om det från läkaren när vi gjorde fertilitetsuredning (där det enda de kunde se var något låg äggreserv men det ska ju inte påverka ägglvaliteten egentligen.) Skriver läkare på vc ut om man ber om det? Eller köper man det på eget bevåg online?

Det verkar som att många läkare i Sverige är så kinkiga med läkemedel över lag... men tänker att du absolut kan höra av dig till gyn och berätta att du misstänker lågt progesteronvärde. Det man kan göra på mer naturlig väg är att försöka få till en ordentlig ägglossning = bra med sömn, mat, dra ned på kaffe och alkohol, ta kosttillskott.

Jag har lutealfas på 12-14 dagar men har ändå lite lågt progesteron. Letrozol kan öka chanserna till en bättre äl så jag hoppas att det ska hjälpa mig
  • Steeph
    gbgregn skrev 2021-02-20 14:00:04 följande:

Det verkar som att många läkare i Sverige är så kinkiga med läkemedel över lag... men tänker att du absolut kan höra av dig till gyn och berätta att du misstänker lågt progesteronvärde. Det man kan göra på mer naturlig väg är att försöka få till en ordentlig ägglossning = bra med sömn, mat, dra ned på kaffe och alkohol, ta kosttillskott.

Jag har lutealfas på 12-14 dagar men har ändå lite lågt progesteron. Letrozol kan öka chanserna till en bättre äl så jag hoppas att det ska hjälpa mig
Svar på tråden Letrozol trots egen ägglossning?