• FrökenStina1981

    Mat- och sovschema för 5-månadersbebis

    Jag har en son på snart 5 månader, utan fasta rutiner. Han ammas fritt och vi söver honom (somnar bara om han blir vaggad i famnen) när han är trött. Sover då 5 min - 2 timmar helst i famnen på någon av oss. Han går att lägga ner ibland men vaknar oftast efter 30 min då. Pga coronatiderna som råder har dagarna fått vara så här men känner att vi alla skulle må bra av rutiner. Så! Hur sover och äter era 5-månadersbebisar? Hur styrde ni in dem på "schemat"? Vill ha alla tips ni har! ????

  • Svar på tråden Mat- och sovschema för 5-månadersbebis
  • sextiotalist
    FrökenStina1981 skrev 2021-01-21 12:23:41 följande:

    Jag har en son på snart 5 månader, utan fasta rutiner. Han ammas fritt och vi söver honom (somnar bara om han blir vaggad i famnen) när han är trött. Sover då 5 min - 2 timmar helst i famnen på någon av oss. Han går att lägga ner ibland men vaknar oftast efter 30 min då. Pga coronatiderna som råder har dagarna fått vara så här men känner att vi alla skulle må bra av rutiner. Så! Hur sover och äter era 5-månadersbebisar? Hur styrde ni in dem på "schemat"? Vill ha alla tips ni har! ????


    Så länge hans matvanor och sovvanor inte skadar övriga familjen så är det bästa att följa barnets rytm vid den åldern.
    Du skulle möjligtvis må bättre av rutiner, men fokusera dessa rutiner på dig. Du går upp samma tid, äter ungefär samma tid, lägger in promenader vid ungefär samma tid. Troligen kommer ditt barn sakta men säkert följa med dina vanor. Den enda rutinen jag skulle rekommendera är att man, efter ett visst klockslag, bestämmer att nu är det natt. När barnet vaknar så är det tyst och stilla, inget lek, mat och ev blöjbyte. 
Svar på tråden Mat- och sovschema för 5-månadersbebis