stuvade makaroner :-)
Hur gör man?
Jag avskydde det när jag var barn, men nu har jag fått för mig att jag ska prova ikväll till korven
Hur gör man?
Tack .-)
Hur gör man?
Jag avskydde det när jag var barn, men nu har jag fått för mig att jag ska prova ikväll till korven
Hur gör man?
Tack .-)
Jag gör en bottenredning först, kokar makaronerna på sidan om..
Du har inte en kokbok som du kan titta i?
kokar mackaronerna tills de är nästan klara häller av vattnet.. her i mjöl o rör om i makaronerna o sedan häller jag på mjölk och kryddar med muskot...
Jag bara kokar rätt mängd snabbmakaroner i MJÖLK,smör och salt,brukar ta 7 dl vätska o 3-4 dl makaroner,koka på SVAG värme i 10 minuter,tills det blir tjockt,sedan ät direkt då det lätt klibbar i hop annars,rör gärna i lite olja innan.
jag kokar gammeldags idealmakaroner (5 dl) i en liter röd mjölk. det tar ca 20 min. men se till att inte ha för hög värme och en bra gryta som är lätt att diska!!!
Jag brukar koka makaroner(ej snabb) tills de är färdiga.10 min.
Sen gör jag en redning vid sidan om med margarin,mjöl och mjölk och häller på kryddar med salt vitpeppar,muskot och en nypa socker!
Mormors recept!
Tack alla
Ska prova ikväll och se om jag och barnen tycker om det
kan höra av mig igen efter middagen
Om du köper ett paket gammeldags makaroner så hittar du ett recept där.
Men vill du slippa svära åt svårdiskade kastruller och få snabbare tillagning på köpet så kan du förkoka makaronerna i vatten en cirka 5-6 minuter.
Koka sedan upp 5 dl mjölk, vispa i ca 2 msk mjöl, 1/2 tsk salt, några riv muskotnöt, en grov nypa farinsocker, i med makaronerna och koka dem klara på svag värme (tänk på diskningen
.
Koka makaroner
Gör stuvningen:
smör, mjöl - spädes med mjölk till lagom tjock konsistens. Salt, peppar och nyriven muskot.
Blanda ner stuvningen i makaronerna, rör om. KLART!!!
Absolut godast! Mjölkkokta makaroner smakar blääää...
Glöm inte muskoten!!!!!
lite socker i lyfter smaken (mormors tips hon har lite socker i )