• Thu 21 Jan 2021 20:02
    2375 visningar
    6 svar
    6
    2375

    Se kön på ultraljud vecka 11

    Jag är i vecka 11 (10+1) och igår på ultraljudet fick jag jag veta att vi väntar en pojke. Hon zoomade in och visade snoppen. Jag är helt chockad över att de kunde se det såhär tidigt och nu går jag och funderar på om det verkligen kan stämma... Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av samma?

  • Svar på tråden Se kön på ultraljud vecka 11
  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Thu 21 Jan 2021 22:34
    #1

    Om man gooooooglar så finns det information om det där. Könsorganen bildas redan i v 6 men syns inte på UL förrän v 14, tidigast.

    Konstigt att din bm påstår sig kunna se kön så tidigt eftersom det är fysiskt omöjligt. Säker på graviditetsveckan...? Det är enda förklaringen jag kan se annars.

  • Anonym (Bm)
    Fri 22 Jan 2021 00:00
    #2

    Med blotta ögat kan man ofta se kön så tidigt, tänker så när man har tex ett aborterat foster framför sig. Genom ul-nej.

  • Fri 22 Jan 2021 00:03
    #3

    Är det inte NUB som ses så tidigt? Som ser ut som en liten snopp på båda könen?

  • Fri 22 Jan 2021 09:36
    #4

    Tack för era svar ???????? Doktorn som gjorde undersökningen sa att maskinen var av den nyaste tekniken och en riktig ?rolls royce?. Hon mätte också fostret och konstaterade att veckan 10+1 stämde. Himla märkligt det här för precis som ni skriver står det överallt att man inte kan se könet såhär tidigt. Men jag såg också ?snoppen? när hon zoomade in och pekade, men det kan såklart ha varit något annat. Vad vet jag.

    Finns det någon mer som fått veta kön såhär tidigt via ultraljud?

    Eller vet om det ens är möjligt att se vecka 11?

  • Fri 22 Jan 2021 11:22
    #5

    Har du bildgooglat NUB Theory? Finns ultraljudsbilder på både flickfoster och pojkfoster, båda har en liten plupp som sticker ut. Flickornas utvecklas till klitoris och pojkarnas till snopp. Trodde inte utvecklingen har hunnit skiljas så långt åt mellan könen i vecka 11 men är ingen expert.

  • Anonym (Itali­en)
    Fri 22 Jan 2021 11:31
    #6

    Jag gjorde ett ultraljud i Italien i vecka 12, under min första graviditet. Den läkaren berättade att han trodde sig se att det var en flicka. Han tittade väldigt noga och berättade att han inte kunde vara säker, men att det såg ut så.

    Ett par veckor senare gjorde vi KUB i Sverige. Jag frågade barnmorskan om det fanns någon relevans i det som läkaren sagt. Hon blev jättesur, riktigt tvär och otrevlig och fräste att det var omöjligt och att doktorn hittat på.

    Ut kom en flicka. Huruvida doktorn såg det eller inte, låter jag vara osagt.

Svar på tråden Se kön på ultraljud vecka 11