• ProgrammerarPappan

    Ny namnsajt - feedback?

    Hej på er!

    Jag har nu på kvällar och nätter på min föräldraledighet knåpat ihop en namnsajt, www.alltomnamn.se, där man (förhoppningsvis) enkelt kan hitta förslag på namn. Ni som är i målgruppen får väldigt gärna gå in och kika och komma med idéer på vad ni saknar/önskar. All feedback är varmt välkommen!

    /Gustav

  • Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?
  • Mortiscia80

    Fräscht intryck, professionellt. Intressanta artiklar!

    Jag undrar var du får namnen ifrån, och de fakta som tillhör? T ex det riktigt udda förnamnet Källhus som det påstås finnas 16 män och 15 kvinnor av i landet. Tittar man på birthday.se verkar det finnas bara hälften så många som har det som förnamn, resten har det som efternamn.

    Samma med namnet Xander, uppges endast finnas 10 sådana i Sverige men en snabb koll visar att det är minst ungefär det tredubbla.

    Sådana fel gör att hela sidan dippar i trovärdighet tyvärr.

  • Mortiscia80

    Ytterligare en, bara för att jag var nyfiken på HP-namnen.

    Albus: 51 män heter Albus i förnamn. Av dessa har 26 Albus som tilltalsnamn. Ingen eller färre än 10 kvinnor heter Albus i förnamn. 100% av alla som heter Albus i förnamn är män.

    I verkligheten: 7 personer med det namnet i hela landet, 3 har det som förnamn, 1 osäker. 2 av de säkra är män, 1 är kvinna. Den osäkra är dubbelt osäker eftersom det inte går att avgöra om det är ett förnamn eller om personen har dubbla efternamn, samt att personens namn är maskulina med personen är registrerad som kvinna.

  • Limeblad
    Mortiscia80 skrev 2021-01-22 11:19:33 följande:

    Ytterligare en, bara för att jag var nyfiken på HP-namnen.

    Albus: 51 män heter Albus i förnamn. Av dessa har 26 Albus som tilltalsnamn. Ingen eller färre än 10 kvinnor heter Albus i förnamn. 100% av alla som heter Albus i förnamn är män.

    I verkligheten: 7 personer med det namnet i hela landet, 3 har det som förnamn, 1 osäker. 2 av de säkra är män, 1 är kvinna. Den osäkra är dubbelt osäker eftersom det inte går att avgöra om det är ett förnamn eller om personen har dubbla efternamn, samt att personens namn är maskulina med personen är registrerad som kvinna.


    Sök på SCB namnsök, den visar även statistik på minderåriga. Det är 51 som har albus som förnamn varav 26 har det som tilltalsnamn. Två kvinnor har album som förnamn.
  • Limeblad

    Eftersom topp 100-listan är rätt lättillgänglig redan före din sida hade jag gärna sett en längre topplista. Vill veta hur det ser ut på platserna 101-200 bland nyfödda. Eller är det det som finns under ex populära flicknamn med sortering på populära? Antalen som står till höger står dock inte i storleksordning och det verkar inte gå att se alla bokstäver samlat utan först kollar man på a, sen b etc.

  • ProgrammerarPappan
    Mortiscia80 skrev 2021-01-22 11:14:26 följande:

    Fräscht intryck, professionellt. Intressanta artiklar!

    Jag undrar var du får namnen ifrån, och de fakta som tillhör? T ex det riktigt udda förnamnet Källhus som det påstås finnas 16 män och 15 kvinnor av i landet. Tittar man på birthday.se verkar det finnas bara hälften så många som har det som förnamn, resten har det som efternamn.

    Samma med namnet Xander, uppges endast finnas 10 sådana i Sverige men en snabb koll visar att det är minst ungefär det tredubbla.

    Sådana fel gör att hela sidan dippar i trovärdighet tyvärr.


    Tack för feedback!
    All statistik om namnen kommer från SCB (scb.se/). För Källhus så säger SCB att det finns 16 män och 15 kvinnor, se www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/Search/%C3%A4llhus. Är det färre än 10 som bär namnet som rapporterar dock SCB det som 0. Därav att det ibland står 0-10. 

    Jag ska uppdatera namnsidorna men information om varifrån statistiken hämtas.
  • ProgrammerarPappan
    Limeblad skrev 2021-01-22 11:38:03 följande:

    Eftersom topp 100-listan är rätt lättillgänglig redan före din sida hade jag gärna sett en längre topplista. Vill veta hur det ser ut på platserna 101-200 bland nyfödda. Eller är det det som finns under ex populära flicknamn med sortering på populära? Antalen som står till höger står dock inte i storleksordning och det verkar inte gå att se alla bokstäver samlat utan först kollar man på a, sen b etc.


    Tack så mycket för kommentarer Limeblad!
    Bra idé med att kunna se fler platser på topplistan! Ska lägga till det i "att-göra"-listan. Likaså att man ska kunna hitta namn utan att välja begynnelsebokstav.
    Flicknamn med sortering populärast ska visa samma data som topplistan för nyfödda men med skillnaden att man just nu måste välja en begynnelsebokstav.

    "Antalen som står till höger står inte dock inte i storleksordning" - vilken sida menar du här?
  • Limeblad
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 11:45:29 följande:

    Tack så mycket för kommentarer Limeblad!

    Bra idé med att kunna se fler platser på topplistan! Ska lägga till det i "att-göra"-listan. Likaså att man ska kunna hitta namn utan att välja begynnelsebokstav.

    Flicknamn med sortering populärast ska visa samma data som topplistan för nyfödda men med skillnaden att man just nu måste välja en begynnelsebokstav.

    "Antalen som står till höger står inte dock inte i storleksordning" - vilken sida menar du här?


    Se nedan för exempel på sortering och utdrag ur topplistan. Vissa namn har 0 eller endast ett fåtal nya(?) bärare. Ex akram och Ayan som trots det ligger på plats 32 och 36. Kanske kan det bero på att även pojkar fått de namnen men det ser lite konstigt ut.

  • ProgrammerarPappan
    Limeblad skrev 2021-01-22 11:53:34 följande:
    Se nedan för exempel på sortering och utdrag ur topplistan. Vissa namn har 0 eller endast ett fåtal nya(?) bärare. Ex akram och Ayan som trots det ligger på plats 32 och 36. Kanske kan det bero på att även pojkar fått de namnen men det ser lite konstigt ut.

    Tack för förtydligande!
    Ja, precis - det beror på att även pojkar fått namnen Akram och Ayan. Det ser ju dock konstigt ut så detta måste jag fixa. Tack!
  • ProgrammerarPappan
    Sockerikaffet skrev 2021-01-22 11:55:04 följande:

    Jag skulle vilja kunna filtrera på antal stavelser.


    Bra idé! Ska se om jag kan få till detta i framtiden. Lägger till i todo-listan.
Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?