• bleckblås

    Bo tillsammans tillfälligt - kostnader?

    Min kille har varit här på utbytesår och ska egentligen börja en ny termin i Danmark, men på grund av de nya restriktionerna har det blivit nästintill omöjligt för honom att ta sig dit i nuläget. Just nu kanske han kan ta sig dit i mars. Han skulle kunna bo hos en vän, men eftersom vi redan spenderar så mycket tid tillsammans i min hyresrätt har vi funderat på att han kan bo hos mig i februari, tills vi vet hur det blir. Jag har inget emot det och tycker det är fint att vi får mer tid tillsammans och det har funkat väldigt bra att vara tillsammans i min lägenhet så mycket.

    Nu när han i princip ska bo här i en månad blir jag osäker på hur vi skulle kunna göra med ekonomin. Det känns inte helt bekvämt att på min studentbudget betala allt själv (han har köpt mat och så när han varit här mycket hittills, och vi städar ihop). Samtidigt tar det emot lite att fråga om han kan betala en liten del av hyran och elavgiften t.ex. Å andra sidan hade jag ju gjort det ändå om han varit hos mig mycket, fast också haft eget boende. Dock kommer han inte ha en egen hyra att betala i februari eftersom han verkar kunna få återbetalning för sitt boende i Danmark tills han kan ta sig dit.

    Vad är ?rätt?? Överreagerar jag på att det skulle kännas lite ?orättvist? att jag betalar hela hyran, internet och elen? Hur tar jag upp det tillmötesgående?

  • Svar på tråden Bo tillsammans tillfälligt - kostnader?
  • Poppy75

    Jag tycker det känns rimligt att du också ska kunna spara lite pengar på att ni tränger ihop er i din lägenhet.

    Men det viktigaste tycker jag är att ni faktiskt pratar om det. Det är viktigt att kunna prata om ekonomi om man ska bo ihop.

  • Dexter dot com

    Självklart ska han betala hälften av hyra, el,mat och internet om han bor hos dig på heltid. Är ju konstigt att han själv inte lyft frågan så prata om det innan han flyttar in.

  • Noname00

    Om han ska bo hos dig heltid så är det inte mer än rätt att han betalar hälften av driftskostnadenra, halva hyran, el, mat.

  • furelise

    Om det gäller bara 1 månad skulle jag inte kräva nåt. Däremot skulle jag säga att han får stå för mat för oss båda eller betala för några tågbiljett till Denmark så jag kan besöka honom längre fram!

    Det är dock om jag tar in en pojkvän. Skulle jag flytta in till nån skulle jag se till att antigen betala hälvten eller ge något som är typ samma summa.

Svar på tråden Bo tillsammans tillfälligt - kostnader?