• Anonym (Tabbe)

Snälla ber om hjälp, gjort stor tabbe!

Jag råkade kladda ner flera väggar i min systers lägenhet för ett tag sedan. Till saken hör att jag fick akut psykos när jag gjorde denna förstörelse.

Jag fick inläggning med lpt efteråt. Nu till saken, det kostar att ersätta detta och måla väggarna igen...finns det möjlighet att få bekostat via försäkringsbolaget?

Någon som vet och kan ge mig råd?

• Svar på tråden Snälla ber om hjälp, gjort stor tabbe!
  • Anonym (Ring)

Ring och fråga både ditt och din systers försäkringsbolag. Jag tvivlar, men fråga går ju. 

• Anonym (-)

Vanlig väggfärg är inte särskilt dyrt (ju billigare desto sämre, som vanligt - och det finns de som är riktigt billiga. Rusta eller Jem & Fix egna märken osv, t ex) och utan att veta mer om förutsättningarna gissar jag att även om man hade kunnat få någon ersättning från försäkringsbolagen, så kommer diverse avskrivningar pga ålder och annat samt självrisk att överstiga ersättningen.

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2021-01-22 15:22:07 följande:

Vanlig väggfärg är inte särskilt dyrt (ju billigare desto sämre, som vanligt - och det finns de som är riktigt billiga. Rusta eller Jem & Fix egna märken osv, t ex) och utan att veta mer om förutsättningarna gissar jag att även om man hade kunnat få någon ersättning från försäkringsbolagen, så kommer diverse avskrivningar pga ålder och annat samt självrisk att överstiga ersättningen.

Om det nu bara gällde målning, såklart. Priset beror naturligtvis på jobbet som behövs.
  • Mrs Moneybags

Ring ditt försäkringsbolag och fråga. De känner till de specifika villkoren som du har i din försäkring. 

Annars kanske du får ta ett lån eller liknande för att anlita en målare. 

Kanske du och din syster kan måla om tillsammans? Då behöver det inte bli så dyrt. 

• Anonym (jasså)

Jag ställer mig frågande till varför skattebetalarna ska bekosta dina tabbar?

I så fall är det väl mer lämpligt att hela kostnaden läggs på dig eller läggs på en privat försäkring och du får stå för självrisken.

• Anonym (Nej)

Nej, försäkringsbolaget kommer inte att bekosta skador som du åsamkat under psykos.

• Anonym (-)
    Anonym (jasså) skrev 2021-01-22 15:41:03 följande:

Jag ställer mig frågande till varför skattebetalarna ska bekosta dina tabbar?

I så fall är det väl mer lämpligt att hela kostnaden läggs på dig eller läggs på en privat försäkring och du får stå för självrisken.

Har någon betalat skatt för att finansiera TS hemförsäkring?
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2021-01-22 15:45:27 följande:
    Har någon betalat skatt för att finansiera TS hemförsäkring?
    .. eller systerns?
  • Anonym (Travolta)
    Anonym (-) skrev 2021-01-22 15:45:52 följande:
    .. eller systerns?
    Förmodligen. Känns som bidragsfolk.
  • Anonym (-)
    Anonym (Travolta) skrev 2021-01-22 15:54:50 följande:
    Förmodligen. Känns som bidragsfolk.
    Kan man ens få (skattefinansierat) bidrag för att betala sin försäkring? Kanske, men det var inget som jag kände till ...
  • Jonnynilsson
    Anonym (-) skrev 2021-01-22 16:02:46 följande:
    Kan man ens få (skattefinansierat) bidrag för att betala sin försäkring? Kanske, men det var inget som jag kände till ...
    Varför skulle man inte få det? Om man lyfter socialbidrag betalt man ju sina räkningar med socialbidraget.
  • Anonym (Yttis)

Tråkigt att du blev sjuk. Hoppas att du mår bättre nu! Borde inte systerns hemförsäkring betala renovering och så kan du ge henne självrisken?

Kolla också med ditt eget försäkringsbolag.

• Anonym (Musse Drägg)

Är väldigt nyfiken på vad du lyckats med som föranleder din oro. Vad har du egentligen kladdat ner väggarna med? Något som kräver sanering?

Annars krävs ju bara en ommålning. Det kan man komma undan med under 1000-lappen om man köper billig färg, gör jobbet själv och har verktyg sedan innan.

• Anonym (Mitt tips)

Sluta knarka. Du vet att man kan få fängelse för sån skit va? :)

• Anonym (-)
    Anonym (Mitt tips) skrev 2021-01-31 16:25:25 följande:

Sluta knarka. Du vet att man kan få fängelse för sån skit va? :)

Hur löser det situationen?
Svar på tråden Snälla ber om hjälp, gjort stor tabbe!