• Nathaliesol

    Ensamstående under pandemin

    Är ensamstående förälder till en snart ettåring. Har litet kontaktnät och föräldrar i riskzon på annan ort så de är inte med i bilden tyvärr. Inte heller den andra föräldern. Jag är Föräldraledig tre månader till men inget jobb att gå tillbaks till. Kombinerar min föräldraledighet med att plugga upp betyg. Men det är nästintill omöjligt att plugga med ett energiknippe som behöver ens uppmärksamhet .

    Känner mig oerhört isolerad. Kan ju inte ens gå till bibliotek, badhus eller öppna förskolan . Inga vänner jag känner jag kan höra av mig till / be om hjälp.

    Hur gör ni andra som är hemma med barn , ensamstående under pandemin? Fler i min sits? Stöd o råd uppskattas

  • Svar på tråden Ensamstående under pandemin
  • Anonym (Ld)

    Det låter väldigt tufft, beklagar! Jag är också hemma föräldraledig och håller på att bli galen trots att jag har min man som jobbar hemifrån!

    Det som hjälper mig: jag är ute 2-4 timmar om dagen, långa promenader med vagnen. Då ser man folk iallafall :) Skype med föräldrar så ofta de orkar. Ringde vänner och kollegor regelbundet, men tröttnade på att det alltid är jag som ringer. Jobbar dock inom skolan och arbetsbördan är enormt, jag fattar att folk orkar inte prata med mig på kvällen :)

    Det bästa stunden för oss är yoga varje morgon. Sök yoga with baby på youtube, vi provade tok många, nu har vi vår egen routine, streching, yoga och styrketräning. Min bebis älskar den, skrattar högt varje gång, och hjälper min kropp så mycket... Du använder barnets vikt för att träna helt enkelt, supermysigt!

    Har du klasskamrater, eller kan du hitta folk som läser samma kurs som du? Där kan ni kanske motivera varandra online och det ändå är samtal med andra människor. Var bor du? Kanske någon från samma stad läser det här trådet och kontaktar dig. Jag ofta vill börja prata med andra mammor när vi är ute och promenerar, men vi flyttat om 3 veckor så ingen mening med det...

Svar på tråden Ensamstående under pandemin