• Fri 22 Jan 2021 22:23
    418 visningar
    2 svar
    2
    418

    Blodtransfusion gravid

    Jag är gravid med mitt andra barn och vid inskrivningen igår ställdes ett antal standardfrågor om min hälsa som sig bör. Vid frågan om jag någon gång fått blodtransfusion svarade jag till barnmorskan uppenbara förvåning ja. Hon stannade upp och jag fick berätta hela storyn (tappade mycket blod vid förra förlossningen) och sen följde ihärdigt knappande på tangentbordet och hon skulle tvunget ha exakt datum för transfusionen.

    Vad spelar det för roll för barnmorskan? Jag har försökt tänka ut anledningar men fattar inte riktigt. Någon som vet vad det har för betydelse?

  • Svar på tråden Blodtransfusion gravid
  • Fri 22 Jan 2021 22:30
    #1

    Har inte det med att göra om det skulle kunna finnas rh-antikroppar som barnet kan reagera på? På samma sätt som en mamma med negativ blodgrupp kan reagera på foster med positiv blodgrupp. Kan ha missförstått så är inte alls säker.

  • Anonym (Immun­iserin­g)
    Sat 23 Jan 2021 17:31
    #2

    Hej,

    Jag fick blodtransfusion vid förlossning av barn nr 2, som gav mig främmande antikroppar. Följs nu upp extra under graviditet (barn nr 3) pga risk för immunisering. Verka dock vara lungt, men de ta det på allvar.

    Häls Kajsa

Svar på tråden Blodtransfusion gravid