• maskotten

    Vallentuna, Järfälla eller Bålsta?

    Hej,

    Efter många år nära stan känner vi att det är dags att flytta till hus, och områdena vi funderar på är Vallentuna, Järfälla eller Bålsta. Fördelarna med respektive alternativ ser vi som så här:


    Vallentuna: Enligt "Bästa skolkommun"-rankingen så ligger Vallentuna klart bäst till av de tre - något som är viktigt för oss då vi har barn i skolåldern.
    Järfälla: Klart bäst om man tänker på tid för jobbpendling, samt att det är trevligt att Barkarby Handelsplats ligger nära
    Bålsta: Mest hus för pengarna, samt rätt sida stan för besök hos släkten som bor några timmars bilresa bort.

    Ni som har erfarenhet av områdena får gärna ge oss feedback. Fördelar/nackdelar med respektive område?
  • Svar på tråden Vallentuna, Järfälla eller Bålsta?
  • V69

    Du har ju svarat på din egen fråga. Vallentuna ligger lite avsides men prisvärt. Alltså ca 3 miljoner för radhus nära stan, det är prisvärt!

  • AMCG

    Jag bodde i Täby Kyrkby som student. Jag tog promenader till Vallentuna ibland. Det är fina områden med fina skogsslingor att löpträna. Det var dock lite långt ut eftersom jag hade busstopp närmare än Roslagsbanan. Eftersom jag skulle längre än KTH så valde jag buss till t-banan. Det tog tid.

    Järfälla är väster ut.

    Bålsta är väldigt långt vänster ut.

    Jag tänker att prio ett är bra skolor och smidig resväg till jobbet. Ni kommer antagligen resa till jobbet oftare än till släkten så att det är smidig resväg till släkten spelar gör mig inte så stor roll (nu antar jag att det är mot väster om Bålsta och då blir det väl inte en jätteskillnad att köra från Vallentuna?). Det måste kännas rätt, mysigt och trygg område, fint och praktiskt hus etc.

    Jobbar ni i city känns Järfälla med pendeltåg smidigast? Men hur skolorna är vet jag inte.

    Lite tankar. Jag hoppas någon som bor i de aktuella områdena kan svara dig.

  • maskotten

    Tack för bra feedback.

    Både Vallentuna (Roslagsbanan till Östra station, och byta till t-bana) och Bålsta (39 min med pendeln till City) känns likvärdigt gällande pendling, även fast Vallentuna i kilometer ligger närmare stan. Järfälla är ur jobbpendling bäst (20 minuter med pendeln från Jakobsberg och gott om bussar).

    Vet inte hur mycket man ska haka upp sig på skolrankingen nedan - men blir lite orolig att skolorna i Järfälla och Bålsta (Håbo) kanske är lika dåliga som de är i Solna där vi bor nu. Vallentuna ligger betydligt bättre till i rankingen.

    www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

Svar på tråden Vallentuna, Järfälla eller Bålsta?