• Sat 23 Jan 2021 11:35
    259 visningar
    9 svar
    9
    259

    Flytta utan pappan?

    Jag och min son på 6 månader tänkte flytta till en annan stad ensamma, dock samma län som pappan. Vi ska bli särbos dvs inte skilja oss. Men får jag flytta till annan stad när det är samma län? Väldigt nära liksom. Eller kan pappan säga nej om han vill? Det är bara jag som tar hand om sonen, därför jag vill flytta

  • Svar på tråden Flytta utan pappan?
  • Sat 23 Jan 2021 11:46
    #1

    I teorin måste han godkänna att barnet flyttar. I praktiken kommer skatteverket ändå folkbokföra barnet där barnet har sin dygnsvila efter att de utrett saken.

  • Gameof­throne­s
    Sat 23 Jan 2021 12:07
    #2
    +3

    Ja, han är fadern och måste godkänna.

    Det måste vara enkelt för alla med lämning /hämtning skola och när det är dags för mamna, pappa vecka.

    Det måste du väl förstå själv? Bara för att du får lust och flytta ska du väl inte drabba son och pappa relationen.

  • Gameof­throne­s
    Sat 23 Jan 2021 12:08
    #3

    Även hur det än är med relationen med far och son ska det alltid finnas en chans för barnet och välja vem sonen vill gå hem till när barnet är tillräckligt stor. Som sagt skönt för alla.

  • Magica­l
    Sat 23 Jan 2021 12:14
    #4
    lollollo skrev 2021-01-23 11:35:34 följande:

    Jag och min son på 6 månader tänkte flytta till en annan stad ensamma, dock samma län som pappan. Vi ska bli särbos dvs inte skilja oss. Men får jag flytta till annan stad när det är samma län? Väldigt nära liksom. Eller kan pappan säga nej om han vill? Det är bara jag som tar hand om sonen, därför jag vill flytta


    Men om ni ska vara särbos, dvs ni är ett par, så måste ni väl ha pratat om detta redan? Om ni är överens om det här så pratar du väl bara med honom om vart du har tänkt flytta? Utgår från att ni umgås regelbundet, när ni är ett par? 

    Har ni gemensam vårdnad så ska även han godkänna barnets adressändring. 
  • Sat 23 Jan 2021 12:45
    #5
    -1

    Inte så att jag bara ?har lust? att flytta, men pappan är inte bra för sonen just nu och det skadar sonen - pappan vet om detta. Så detta är för sonens bästa - inte mitt

  • Sat 23 Jan 2021 12:46
    #6

    Flyttar 20 minuter bort för att där har jag min familj - dvs kan få hjälp med sonen, pappan kommer inte hjälpa till och har aldrig gjort

  • Sat 23 Jan 2021 14:35
    #7

    Om pappan är med på varför ni flyttar lär han ju godkänna det eller hur?

  • Sat 23 Jan 2021 17:38
    #8
    lollollo skrev 2021-01-23 12:45:41 följande:

    Inte så att jag bara ?har lust? att flytta, men pappan är inte bra för sonen just nu och det skadar sonen - pappan vet om detta. Så detta är för sonens bästa - inte mitt


    Om pappan vet det så är han kanske med på flytt också?
    Kommer pappan ta hjälp för att sluta vara skadlig för sonen?
  • Sat 23 Jan 2021 17:53
    #9

    Antar att ni är gifta då du skriver att ni inte ska skilja er.
    Då har ni gemensam vårdnad då om inget annat har bestämts och då måste pappan godkänna flytten om den är en bit bort.
    Det för att underlätta umgänget och får att pappan ska kunna lämna och hämta på förskola och skola när han har barnet.

    Du skriver att ni ska bli särbos, hur menar du då, ska ni alltså fortsätta att vara i hop och träffas regelbundet eller är det som en separation fast ni inte skiljer er?
    Har ni bestämt tillsammans att ni ska bli särbos så pappan är med på det?
    I så fall godkänner han väl flytten eller har du inte sagt vart du tänker flytta?
    Även om du flyttar har ju pappan umgängesrätt, hur menar du att pappan inte är bra för barnet? tycker han likadant? 
    Om även han upplever att han inte är bra för barnet och är med på att du flyttar så måste han ju godkänna om du flyttar långt.
    Som sagt särbos innebär ju att man fortfarande är ihop och träffas, ska barnet träffa pappan bara när du är med?
    Är han införstådd i det hela?
    Om ni är särbos innebär ju det att han har umgängesrätt precis som vid en separation, kommer han inte att ha barnet själv hos sig?

    Självklart är han inte bra för barnet dom det handlar om drogmissbruk eller våldsamheter annars är det ju svårt att neka honom umgänge om han vill ha det även om ni är särbos.

    Om han är införstådd med att ni ska bli särbos och är med på det borde du ju även kunna prata med honom om vart du vill flytta.

Svar på tråden Flytta utan pappan?