• black cherry

A kassa = bedrägeri!!!!

Vill bara veta vart man ska vända sig då A kassan förhalar, kräver att man ska skicka in mer och mer kopior på papper som man redan skickat in och då de i prinsip skitet i att betala ut pengar som man har rätt till men inte gör det? 5 månader har gått sen allt började och de bara bedrar en! Jag vill alltså anmäla detta!

Är det nån som vet?

• Svar på tråden A kassa = bedrägeri!!!!
  • Rintintin

Men menar du att du inte har fått pengar på fem månader? Det låter ju inte klokt... Det enda jag kan tänka att du kan göra är att kolla deras hemsida, där måste det ju finnas information vart man kan vända sig med klagomål...

• black cherry

det stämmer! Och nu har jag skickat in massor av papper som tom min arbetsgivare aldrig hört talas om så DE fick lov att ringa upp och fråga vad fan de håller på med! Har fått papper på att det är beviljat, men de fortsätter att förhala allt! Jag totalvägrar skicka in nå mer då jag ringde in 5 ggr och försäkrade mig om att INGA mer papper skulle in, plus att de papper de ska ha har de redan fått!

Jag hittar inget på hemsidan förutom deras egna mail, men det har jag redan försökt med.. lönlöst! sÅ nu vill jag för första gången i mitt liv gå vidare för jag är så jävla förbannad på hur de hantera folk! De hoppas på att m,an ska till slut skita i allt så de tjänar pengar på det!

Finns det nån som vet???

(tack för förslaget dock!!!!)

• missdoris

Samma sak hände mig,gick helt utan inkomst i 6 månader. Tur för dom att jag har en hjälpsam sambo me fast inkomst annars vet jag inte vad jag hade gjort. Men jag ringde iallafall till a-kassan med jämna mellanrum men dom snäste bara av mig och påstod att det inte var något konstigt alls. Då vände jag mig istället till det fack jag är med i och förklarade läget,han i sin tur ringde a-kassan och klagade och då var de ju helt plötsligt trevliga och sa att det kommer in pengar om några dagar,och det gjorde det. men inte fan ska det behöva ta sån tid så jag lider med dig black cherry.

Lycka till!!

• black cherry

Tack!!!!!!!!!!

Nu jävlar!!!!!!

• Akisha

Jag känner igen att de gjort så här tidigare och att ringa A-kassan är ursvårt för de drabbade, de får sällan tala med sin handläggare.
    A-kassorna går under förvaltningslagen för myndigheter och är skyldiga att vägleda medlemmarna. Tyvärr gör de inte så utan en arbetslös som redan är utsatt orkar oftast inte strida utan drunknar i deras nya utskick av blanketter som skall fyllas i emedan fodringar och ekonomi går i botten.

Jag hjälpte en person en gång och då kontaktade jag förbundet, bad att få tala med ansvarig högre chef och hänvisade till förvaltningslagen och 24-timmarsmyndigheten. Respons skall ges inom 24-timmar, det hade inte gjorts då handläggaren aldrig ringde upp trots att medlemmen lämnade telefonmeddelanden. Kvinnan på förbundet ordnade utbetalning två veckor efter våra samtal men jag tycker att det är fördjävligt att det ska få gå till så här och vara så krångligt. Hur sjutton har du klarat dig under dina 5 månader av byråkratisk misshandel?

Ditten: jag skulle bli ytterst förvånad om hemsidan hänvisade till någon klagumur. De enda telefonnummer de sätter ut går till A-kassan som man ska ha mycket tur och envishet att komma fram till. (kan ta upp till en timme) Sen får den arbetslöse prata med den som svarar, vägras kopplas till handläggaren och den som svarar kan inte svara på några frågor rörande medlemmens situation, inte ens vad de heter så man kan hänvisa till att man pratat med en person hos dem. Hemsidan innehåller inte heller namn på ansvariga chefer, tycker att det är en mycket anonym myndighet som gjord för att en medlem ska bli hjälplös.

• nattinattio

det är nog inte så ovanligt, men du får ju alla pengarna så småningom ändå!

• Akisha

nattinatto: det är ingen tröst för någon som har hyra och räkningar varje månad, leverantörer nöjer sig inte med svaret att de får pengarna så småningom ändå, de skickar sina krav till kronofogden.

• Mammatillfem

Min son råkade ut för samma nonchalanta behandling...Ska få ersättning var 14e dag,inget kom,ringde,de påstod att han inte skickat in ett visst papper,vilket han hade men gjorde det igen..pengar skulle komma nästa vecka blev han lovad...men nej,inget hade gått in...han har hyra,mat,räkningar att betala och behövde verkligen pengarna,som han har rätt till,men tror ni DE bryr sig? ICKE! VI fick delvis låna delvis ge honom pengarna,o det blev så att han förlorade ju ett par tusen då han inte fick igen dem....Blir sååå arg!!!! På myndigheterna och deras nonchalanta behandlande av människor..Men om DE kräver pengar av OSS,då minsann ska det in på en gång!

• nattinattio

akisha, nej förvisso har man inte sparat nått så blir det ju knepigt. men att anmäla osv vad hjälper det?

• Akisha

nattinatto: Ja i det fallet jag beskriver så ledde det åtminstone till att den stackare som drabbats av arbetslöshet slapp gå under, det var nära att hus och hem rök efter 6 månaders frånvaro av inkomst. Det var förvisso ingen anmälan utan handlade om att leta rätt på och att dra i trådar högre upp i hierarkin, men hur många av de som inte vet hur sådant ska gå till klarar av det? Det får inte gå till så här, A-kassan missbrukar och följer inte de lagar och förordningar de är skyldiga att följa när de hanterar medlemmar på detta sätt. Tyvärr bryr sig inte så många om arbetslösa. En anmälan kan i bästa fall belysa problemen, kanske ev bli åtgärdade och skona framtida olyckliga från att bli drabbade av samma sak. Anmäler man inte så syns det inte i någon statistik.

• black cherry

aaaaaaaahhhh jag blr så förbannad!!!!!
    VARFÖR ska man slå på de som ligger????
    När man gör det fysiskt så kallas det misshandel, när en privatperson psykar en annan är det också misshandel, men när myndighet gör det så hurras det från regeringen och andra myndigheter!!!!!

Svar på tråden A kassa = bedrägeri!!!!