• TildeSanakasaki

    Moderkakan i framvägg vs bakvägg - känner rörelser i v 12!?

    Hej allihopa!

    Jag är gravid med mitt andra barn och är i v 12, v 13 på måndag. Under första graviditeten hade jag moderkakan i framvägg och kände inte fosterrörelser förrän typ v 21-22. Under några dagar har jag känt rörelser, vilket verkar helt osannolikt med tanke på att jag inte är långt gången. Men jag är helt säker på att det är fosterrörelser! Jag har två frågor:

    1. Ni som varit gravid fler än 2 ggr, har positionen av er moderkaka varit samma under graviditeterna? Är det någon som haft i framvägg första och bakvägg andra tex?

    2. Är det någon annan som känt fosterrörelser så tidigt? Var satt er moderkaka i så fall? :)

  • Svar på tråden Moderkakan i framvägg vs bakvägg - känner rörelser i v 12!?
  • Anonym (Jag)

    Framvägg med första- kände före RUL så v.16-17 kanske. Andra barnet- helt föreliggande, kände v.13+6. Vet exakt dag eftersom jag hade gjort FET.

  • Anonym (Olika!)

    Första barnet, bakvägg - kände första lätta rörelsen i v 13 i specifika positioner när jag låg ner. Från v 16 flera gånger om dagen och väldigt tydligt oavsett min position.

    Andra barnet, framvägg - första lätta rörelsen i v 17 i specifika positioner när jag låg ner, nu i v 19/20 börjar jag känna tydligare och senaste tre dagarna varje dag. :)

  • Anonym (Skillnad)

    Första barnet, moderkakan i framvägg: vecka 23-24

    Andra barnet, moderkakan i bakvägg: vecka vecka 16-17

  • Solblomma30
    TildeSanakasaki skrev 2021-01-23 15:18:37 följande:

    Hej allihopa!

    Jag är gravid med mitt andra barn och är i v 12, v 13 på måndag. Under första graviditeten hade jag moderkakan i framvägg och kände inte fosterrörelser förrän typ v 21-22. Under några dagar har jag känt rörelser, vilket verkar helt osannolikt med tanke på att jag inte är långt gången. Men jag är helt säker på att det är fosterrörelser! Jag har två frågor:

    1. Ni som varit gravid fler än 2 ggr, har positionen av er moderkaka varit samma under graviditeterna? Är det någon som haft i framvägg första och bakvägg andra tex?

    2. Är det någon annan som känt fosterrörelser så tidigt? Var satt er moderkaka i så fall? :)


    Jag har haft moderkakan i bakvägg tre gånger och i framvägg en gång. Jag kände rörelser mycket tidigare när moderkakan var i bakvägg, och de två sista graviditeterna har jag känt rörelser i vecka 11+ precis som du beskriver :) Jag trodde först jag inbillade mig när jag kände det så tidigt i tredje graviditeten, men det var fosterrörelser för de blev bara starkare och starkare. Kände exakt likadant fjärde graviditeten. Kändes som starkast när jag satt ned vid matbordet eller liknande, blir väl trängre då.
  • Anonym (:o)

    Jag har moderkakan i bakvägg, o kände inte förrän vecka 21-22... e de ngt som e fel då? Eftersom alla här verkar känt mkt tidigare. Berorpå??

  • Anonym (Olika!)
    Anonym (:o) skrev 2021-02-08 22:30:53 följande:

    Jag har moderkakan i bakvägg, o kände inte förrän vecka 21-22... e de ngt som e fel då? Eftersom alla här verkar känt mkt tidigare. Berorpå??


    Nejdå, och är man förstföderska känner man mycket senare också! :) hur tidigt man känner bebisen beror delvis på hur moderkakan sitter, men även hur bebisen ligger i magen. Fram till ca v 20-22 är bebisen så pass liten att den kan "gömma" sig - dvs inte märkas alls. Ligger den dessutom med ryggen utåt och sparkar mot din ryggrad så känner du inte något/lika mycket heller. Helt normalt och är så olika från graviditet till graviditet! :)
  • Anonym (Evy)
    Anonym (:o) skrev 2021-02-08 22:30:53 följande:

    Jag har moderkakan i bakvägg, o kände inte förrän vecka 21-22... e de ngt som e fel då? Eftersom alla här verkar känt mkt tidigare. Berorpå??


    Jag kände första rörelsen i vecka 21+6, moderkaka i bakvägg. Jag hade en väldigt liten mage hela tiden och en väldigt lugn bebis i magen. Kände bebisen max tre gånger per dag. Det är så olika.
Svar på tråden Moderkakan i framvägg vs bakvägg - känner rörelser i v 12!?