• Hyllemor

    Hur tar man reda på vilka skulder som finns hos inkasso/kreditgivare?

    Jag försöker hjälpa en vän som har hamnat i skuldträsket efter en separation.


    En del skulder har funnits under ett par år och har gått till kronofogden, och som han nyligen fick löneutmätning kring. Skulderna där är dock inte särskilt höga, utan kommer att vara avbetalda inom ett halvår trots att han är låginkomsttagare. Utöver detta har han ärenden hos inkasso, något sms-lån och liknande. Vilka inkassobolag det rör sig om har han dock ingen aning om, ej heller vilka summor det rör sig om. 

    Hur gör man för att ta reda på det här? Att sitta och googla inkassobolag och ringa till varje, är ju förstås ett alternativ, men finns det något enklare vis? Det finns ju hundratals inkassobolag där ute?

    Kan kommunens privatekonomiska rådgivare vara till hjälp? Har dessa exempelvis listor på vilka inkassobolag som finns eller finns det någon hemsida med listor på inkassobolag?


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-24 02:08
    Jag hittade förresten nu listor på nätet. Att ringa runt till alla dessa inkassobolag för att fråga om man har skulder där, lär ta veckor i anspråk.

    Finns det något enklare vis för honom att få reda på vart skulderna finns?
  • Svar på tråden Hur tar man reda på vilka skulder som finns hos inkasso/kreditgivare?
  • Aniiee

    Det enklaste/enda man kan göra i det läget, förutom att ringa runt till alla, är att invänta räkningarna. Inte ens kommunenes rådgivare är siare. Vill man ändå ringa några dussin gånger så finns en lista med medlemmar på svenskinkasso.se

    Sedan är det också så att om man bara får en eller ett par och börjar betala på dem så kryper resten ofta fram också, då de märker att det finns betalningsvilja/förmåga.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Sedan kan man ju även göra en kreditupplysing på sig själv hos minuc men jag vet inte om allt är med där.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Hyllemor
    Aniiee skrev 2021-01-24 02:16:49 följande:

    Sedan kan man ju även göra en kreditupplysing på sig själv hos minuc men jag vet inte om allt är med där.


     Han säger att ett par inkasso plötsligt gick direkt till kronofogden månaden efter att han fick löneutmätning, så det där med att det ger sig självt, när man väl har börjat betala tillbaka, verkar ju stämma. Det är ju bara jäkligt dumt om resten av kreditbolagen skickar till kronofogden nu, bara för att de märker att han har löneutmätning, tänker jag. Då är det ju bättre att betala direkt till dem, för att slippa den extra kostnaden hos KF.


     Jag ska hänvisa honom till minuc för att se om det går att se inkassobolagen där. Själv provade jag att göra en kreditkoll på honom via upplysning.nu, men där stod det enbart hur många ärenden på kf han hade och ingen närmare information, men det kan ju bero på att det var jag som gjorde kollen och inte han själv. Jag ber honom att göra en koll på sig själv på minuc. Tack för hjälpen!

  • Anonym (123)

    Tråkig situation men bra att han vill lösa den. Vet han vad som gått till inkasso, eller kan du hjälpa honom med det? Elräkning -> ring elbolaget, mobilräkning -> ring mobiloperatören osv. Så kanske ni får tag i i alla fall några av inkassobolagen den vägen?

    Har han någon hög med papper hemma? Hjälp honom gå igenom den, det kanske finns gamla fakturor? Att gå igenom internetbankens transaktioner bakåt i tid kanske också kan visa vad som har betalats tidigare och ge ledtrådar till vad som har missats?

    Hoppas ni kommer vidare.

Svar på tråden Hur tar man reda på vilka skulder som finns hos inkasso/kreditgivare?