• sholts

    Hon vill ha ett till barn

    Hej!
    Vill bara berätta att detta är första gången jag vänder mig till ett forum om hjälp samt på internet, tack för att ni finns.

    Jag (Pappa) 27 år, är tillsammans med min Sambo som vi kallar för Ida i denna tråd. Vi har varit tillsammans i ca 4 år och för 1.5 år sedan fick vi vårat första barn ihop.
    Vi bor i en hyres 3a som vi flyttade till för ca 1 år sedan, vi har för någon månad sen börjat spara till egen bostad tillsammans (som vi har varit lite dåliga på innan). 

    Jag har fast heltids tjänst inom bygg och anläggning, jobbar borta under veckorna mellan Måndag och Torsdag, kommer oftast hem runt 19:00 på torsdag kväll.
    Min sambo har nyligen börjat studera på heltid, innan det så jobbade hon som personlig assistent.

    När vi fick vårat första barn ihop så var det inte riktigt planerat, det blev en omställning för mig till att bli förälder. Jag är först bland mina vänner och umgänge till att få barn, så jag har inte haft någon att stötta mig till eller prata om det riktigt. 
    Dom första månaderna tog rätt hårt på mig, som jag antar det gör för alla nyblivande föräldrar.
    Men det började gå bättre och bättre och jag började känna mig mer mogen för varje dag som gick. 
    Hur jag känner idag så, jag älskar min dotter mer än allt. Hon är något utav det bästa som har hänt mig och jag skulle göra allt för hennes skull.

    Nu till vad allt handlar om.
    Min sambo har levt med depression och ångest (gadd) så länge jag känt henne, jag har alltid försökt mitt bästa till att stötta henne och få henne må bättre.
    Det var en utav anledningarna till att vi fick våran dotter, för jag visste att hon ville ha barn så himla mycket och jag tänkte att hon skulle få något mer ljus i livet och må bättre. 
    På senaste tiden så har vi pratat väldigt mycket om våran framtid ihop, hur vi vill bo (eget hus, egen lägenhet). 
    Hon har även tagit upp syskon några tillfällen och jag har sagt att jag är lite osäker på hur jag känner.

    Men nu idag så blev det bara för mycket, vi diskuterade framtiden och det började med att min sambo måste få följa sina drömmar och mål i livet för att få må bra (vilket jag helt accepterar). 
    Hon vill så gärna ha ett till barn framöver inom något år.
    Jag svarade med idag att jag vet tyvärr inte om jag kan ge dig ett till barn som du så himla mycket vill, jag vet inte hur jag känner om några år. Jag försökte förklara att jag inte känner så just nu att ha ett syskon.
    Hon svarade med att hon vet inte hur länge hon kan vänta på mig och vill inte leva med att inte veta om hon kommer få det hon behöver i livet för att må bra.

    Jag känner mig så otroligt egoistisk som inte kan svara på det hon behöver, jag känner mig bara just nu att ett barn räcker. Jag vet inte om jag känner så om några år? Jag vill bara kunna ge min dotter allt hon förtjänar och den uppmärksamhet hon kräver. Jag tycker vi har ett bra liv ihop, att vi har börjat spara till våran egna bostad ihop och har våran dotter tillsammans. 

  • Svar på tråden Hon vill ha ett till barn
  • Anonym (H)

    Det är bra att du är ärlig med att du faktiskt inte vet om det är så du känner. Jag kan absolut förstå dig, ert barn är bara 1,5 och din sambo är inte färdigutbildad och du jobbar lite knepigt. Fortsätt diskussionen och fortsätt vara ärlig, men gör klart varför du tänker så och vad som är dina minimikrav för fler barn (här kan jag tycka att din sambo ska gå klart sin utbildning och få en anställning innan). Om din sambo inte kan acceptera det så är det ju tyvärr så, supersorgligt om det vore så men du är inte orimlig alls. 2 inkomster OM det ska bli fler barn, annars lär ni få ett tufft liv där dina chanser att vara föräldraledig eller ta ett jobb med mer normala arbetstider är minimala.

  • Anonym (Syster)

    Om man är osäker på ett barn till så är svaret nej tills vidare. Om hon inte kan leva med dig eller ovissheten så är det hennes val att gå.

    Hon behöver hjälp, massor med terapi. Man kan inte hänga upp sin lycka på att få ett barn, det är inte alls hälsosamt. Och det är också en anledning att inte skaffa barn just nu, hon är allt annat än stabil som människa. Och bevare er väl om hon inte blir gravid på en gång! Du kan ju tänka dig hur den stressen kommer att påverka er.

    Nej, du har rätt att säga ifrån. Du måste tänka på allas bästa nu. Hennes lycka hänger inte på ett barn, men hon förstår inte det, och ni har annat att reda ut först. Och du kanske aldrig blir redo, det är en möjlighet också. Eller så blir du det. Ingen vet. Ni måste titta på här och nu, och här och nu måste det bli nej.

  • Anonym (Studier)

    Hennes studier måste stå på paus. Blir inte lättare att bli klar med studierna med nr 1: Uppehåll och 2: Två barn istället för ett. Speciellt inte om hon har haft det jobbigt med psyket en längre tid.

    Säg att du ska fundera allvarligt kring ett syskon när hon är klar med studierna och har ett jobb.

  • Tecum
    Anonym (Studier) skrev 2021-01-24 14:54:19 följande:
    Hennes studier måste stå på paus. Blir inte lättare att bli klar med studierna med nr 1: Uppehåll och 2: Två barn istället för ett. Speciellt inte om hon har haft det jobbigt med psyket en längre tid.

    Säg att du ska fundera allvarligt kring ett syskon när hon är klar med studierna och har ett jobb.
    Bra svar! Nu låter det nästan som utpressning och att hon vill slippa undan jobbiga studier. Barn är ingenting man skaffar för att sopa andra problem under mattan, hon måste ta tag i sitt mående och sitt liv innan det blir fler barn. 

    Du är inte egoistisk men det är däremot hon. 
  • hammarhajen
    Du resonerar väldigt klokt och moget. Hon däremot skulle behöva hjälp för att få ordning på sitt mående. Ett barn ska inte läka förälderns sjukdom. Och en deprimerad förälder är inte det bästa för barnet. 

    Får hon samtalsstöd/terapi och behandling för sina problem? Barn kan ni fundera på när hon tagit föräldraansvar för det barn ni har och sökt hjälp för sina problem. Stötta henne i att söka hjälp och säg att ni kan fundera på syskon när hon är stabilare i sitt mående. 

  • Anonym (Hmm)

    Du har gjort rätt så långt! Låt dig inte övertalas till ett barn till.
    Låter lite som om använder sitt mående för att pressa dig.
    Maktutövning är aldrig en del av ett sunt förhållande!

Svar på tråden Hon vill ha ett till barn