• mammatill2daniella

    Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?

    Hej! Jag fick barn i fredags, en underbar fin liten pojke. Han verkar vara pigg och mår bra men på hörseltest som gjordes efter 48 timmar svarade han inte alls och jag känner mig så orolig nu. Personalen säger att det här händer ibland pga att fostervatten eller fett kan finnas kvar i öronen och att det kan dröja ett tag innan det lyckas. Men är så orolig ändå. Oavsett vad är han världens underbaraste mest älskade kille men är så rädd för han är helt döv. Är så orolig och kan inte tänka på något annat. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?
  • Anonym (B)

    Jag har erfarenhet som bm och ja det är ganska vanligt att man får skicka vidare barn till audionomen. Där går de allra flesta hörseltest igenom så försök att inte oroa dig :). Lättare sagt än gjort kan jag tänka mig.

  • mammatill2daniella
    Anonym (B) skrev 2021-01-24 17:20:12 följande:

    Jag har erfarenhet som bm och ja det är ganska vanligt att man får skicka vidare barn till audionomen. Där går de allra flesta hörseltest igenom så försök att inte oroa dig :). Lättare sagt än gjort kan jag tänka mig.


    Tack för svar! Ja det är svårt att släppa oro kring sitt barn. När brukar man få komma dit?
  • Loigios

    Jag förstår att du är lite orolig och jag inser att det jag kommer att säga verkar lite krasst, men jag menar inget illa!

    Men OM det nu skulle visa sig att ditt barn är dövt/hörselskadat. Vore det verkligen så illa? Är det en sån katastrof att du behöver gå omkring och vara orolig? Självklart önskar alla föräldrar att ens barn ska vara friska och ?perfekta?, det gjorde även jag. Men om nu ditt barn saknar hörsel, då får ni väl lära er teckenspråk! Det har faktiskt VÄLDIGT många fördelar med att vara teckenspråkig även om det till en början är svårt att lära sig ett nytt språk.

    Låt inte en oro för något som du kan påverka störa din bebisbubbla, ditt lilla knyte är perfekt precis som det är och det är väl det som är det viktigaste?

  • Anonym (Ingen fara)

    Du behöver inte vara orolig ts. Mitt barn klarade inte heller testet, vi gjorde det igen några dagar senare (vi låg på barn intensiven en vecka) och då klarade hon det inte heller. Åkte till hörselcentralen 3 veckor senare och då gick det :) vanligt med fosterfett som stör testet.

    Exakt samma hände för mina 2 närmsta vänners barn. De har också bra hörsel idag.

    Förstår att du blir orolig som nybliven mamma, men det är verkligen vanligt :)

  • mammatill2daniella
    Anonym (Ingen fara) skrev 2021-01-24 17:46:07 följande:

    Du behöver inte vara orolig ts. Mitt barn klarade inte heller testet, vi gjorde det igen några dagar senare (vi låg på barn intensiven en vecka) och då klarade hon det inte heller. Åkte till hörselcentralen 3 veckor senare och då gick det :) vanligt med fosterfett som stör testet.

    Exakt samma hände för mina 2 närmsta vänners barn. De har också bra hörsel idag.

    Förstår att du blir orolig som nybliven mamma, men det är verkligen vanligt :)


    Okej! Det som gjorde mig mest orolig var att han inte svarade på det alls... var det likadant för er?
  • Anonym (M)

    Min dotter föddes 13 veckor förtidigt. Första testet fick hon inget resultat alls. Dom sa att det kan bero på fosterfett/små hörselgångar/förkylning. Andra testet fick hon ok på ena örat men skickades på en större undersökning och då fick hon godkänt på båda!

    Var väldigt nervös då hon föddes 600 gram lätt. Men det gick så bra så!

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2021-01-24 19:49:30 följande:

    Min dotter föddes 13 veckor förtidigt. Första testet fick hon inget resultat alls. Dom sa att det kan bero på fosterfett/små hörselgångar/förkylning. Andra testet fick hon ok på ena örat men skickades på en större undersökning och då fick hon godkänt på båda!

    Var väldigt nervös då hon föddes 600 gram lätt. Men det gick så bra så!


    Tillägga att testet gjorde efter datum när hon skulle varit född egentligen. Inte när hon vägde 600 gram :)
  • mammatill2daniella
    Loigios skrev 2021-01-24 17:40:53 följande:

    Jag förstår att du är lite orolig och jag inser att det jag kommer att säga verkar lite krasst, men jag menar inget illa!

    Men OM det nu skulle visa sig att ditt barn är dövt/hörselskadat. Vore det verkligen så illa? Är det en sån katastrof att du behöver gå omkring och vara orolig? Självklart önskar alla föräldrar att ens barn ska vara friska och ?perfekta?, det gjorde även jag. Men om nu ditt barn saknar hörsel, då får ni väl lära er teckenspråk! Det har faktiskt VÄLDIGT många fördelar med att vara teckenspråkig även om det till en början är svårt att lära sig ett nytt språk.

    Låt inte en oro för något som du kan påverka störa din bebisbubbla, ditt lilla knyte är perfekt precis som det är och det är väl det som är det viktigaste?


    Självklart är han perfekt som han är. Men klart jag skulle bli ledsen om han aldrig skulle få chansen att höra. Klart det finns värre saker osv och man skulle få anpassa sig efter situationen. Men oroar sig gör väl alla över sina barn, och klart man vill att allting ska gå så bra som möjligt? Tycker inte det är så konstigt att jag oroar mig med alla hormoner man är nog orolig efter att man är nyförlöst. Har du erfarenhet själv av att få barn med hörselskada?
  • Anonym (Ingen fara)
    mammatill2daniella skrev 2021-01-24 19:36:11 följande:

    Okej! Det som gjorde mig mest orolig var att han inte svarade på det alls... var det likadant för er?


    Jag minns inte helt, det var ett tag sedan nu. Jag tror att vid första fick vi inget svar i något av öronen. Andra gången fick vi svar, men inte godkänt. Och sen hade de lite svårt att få godkänt när hon var 3 veckor, audionomen fick testa en lång stund innan det blev godkänt. Jag hann bli lite nervös. Hon har ganska trånga hörselgångar, så därför var det svårt att få rätt på det :)

    Vi har testat hörseln vidare sen, då hon är född med gomspalt och således kan få problem med öronen. Fortsatt bra hörsel, men behöver rör för att bli av med vätska bakom trumhinnan. Mina vänners barn har dock inte behövt kolla mer, barnen har normal hörsel idag (knappt 3 och 3,5 år).
  • Loigios
    mammatill2daniella skrev 2021-01-25 04:37:49 följande:

    Självklart är han perfekt som han är. Men klart jag skulle bli ledsen om han aldrig skulle få chansen att höra. Klart det finns värre saker osv och man skulle få anpassa sig efter situationen. Men oroar sig gör väl alla över sina barn, och klart man vill att allting ska gå så bra som möjligt? Tycker inte det är så konstigt att jag oroar mig med alla hormoner man är nog orolig efter att man är nyförlöst. Har du erfarenhet själv av att få barn med hörselskada?


    Självklart oroar alla nyblivna föräldrar sig, tror det inte spelar någon större roll om det är första eller tionde barnet. Där och då tror jag alla känner samma sak. Det var verkligen inte meningen att uppfattas som att jag förminskade din oro, jag försökte bara att visa på att det kanske inte behöver vara så ?stort? som det kanske känns här och nu med ovissheten och hormoner. Uppfattades jag på fel sätt så ber jag om ursäkt!

    Jag har inte upplevt att få egna barn med hörselskador men min lillebror är döv och det är på så sätt jag kan se fördelarna som finns.
Svar på tråden Min nyfödda son svarade inte på hörseltest på BB, någon med erfarenhet?