• ctemp

    Efterbesiktning nyprod - vad tänka på?

    Pga. rådande coronasituation så kommer jag endast besöka min lägenhet med en representant som säljer nyprod. bostadsrätter i huset.

    Besiktningsmannen kommer att besikta lägenheten innan mitt besök, tillsammans med en från byggsidan och en från bolaget som säljer dessa bostadsrätter. Jag är lite orolig att det finns en risk att corona-kortet utnyttjas för lite fuskande. 

    Så jag har ingen besiktningsman att luta axlarna mot under besiktningen. Så under 45 min har jag chansen att notera eventuella anmärkningar i lägenheten.

    Jag är inte händig, så att flytta in till en lägenhet som behöver skruvas åt lite skulle vara illa för mig. 

    Har ni några tips på vad jag ska tänka på / kolla efter?

  • Svar på tråden Efterbesiktning nyprod - vad tänka på?
  • Mortiscia80

    Är det er eller deras besiktningsman? För bäst är så klart att ni skaffar en egen och låter den titta på lägenheten, och frågar vad som upptäckts och vad du själv kan titta på när du går dit.

  • ctemp
    Mortiscia80 skrev 2021-01-24 18:13:10 följande:

    Är det er eller deras besiktningsman? För bäst är så klart att ni skaffar en egen och låter den titta på lägenheten, och frågar vad som upptäckts och vad du själv kan titta på när du går dit.


    Troligen deras, det stod inget om besiktningsmannen är oberoende. 

    Med min dyslexi så tolkade jag först att besiktningsmannen skulle vara med. Insåg nu mitt misstag. Nu när det är ett par dagar kvar så tror jag att det är lite försent att skaffa egen besiktningsman.. 
  • Mortiscia80
    ctemp skrev 2021-01-24 18:27:38 följande:
    Troligen deras, det stod inget om besiktningsmannen är oberoende. 

    Med min dyslexi så tolkade jag först att besiktningsmannen skulle vara med. Insåg nu mitt misstag. Nu när det är ett par dagar kvar så tror jag att det är lite försent att skaffa egen besiktningsman.. 
    Om det var de som informerade dig så är det mycket riktigt deras besiktningsman - du ska ha en egen så klart, någon som står på "din" sida i det hela. Försök få tag i någon, om du inte hinner så säg till att du kommer att skicka en egen besiktningsman vid ett senare tillfälle. Man ska alltid vara noga när man köper fastigheter etc, även om det är nybygge.

    Man kan jämföra det med att du ska köpa en bil privat, din bilkunniga kompis kunde inte följa med men säljarens mamma intygar starkt att det är en jättebra bil.
  • brallison

    Vid nyproduktionsbesiktning brukar det alltid vara deras besiktningsman (även om det står officiellt att den är oberoende), så jag skulle också rekommendera att ha en helt egen eller gå ihop med några framtida grannar och anlita en person för det. Det fuskas enorm under senaste åren, tyvärr...

Svar på tråden Efterbesiktning nyprod - vad tänka på?