• Becilu

    Spruta/injektion vid födsel

    Hej,

    Undrar om era nyfödda fick K-vitamin spruta eller någon annan injektion vid födseln? Blev ni i så fall tillfrågade om det?

    Undrar om samma sak för mammor. Får man någon spruta eller medicin efter födseln som ges till alla på rutin?

  • Svar på tråden Spruta/injektion vid födsel
  • Anonym (A)

    Nej, alla får det inte alls, man kan som förälder tacka nej till k-vitamin (vilket inte är att rekommendera då barnet kan förblöda om något skulle hända och man inte givit k-vitamin).

  • Becilu

    Brukar man få förfrågan när man är på sjukhuset då eller är det upp till en själv att uttrycka om man inte vill?

  • Långbenopluto
    Becilu skrev 2021-01-24 19:35:11 följande:
    Brukar man få förfrågan när man är på sjukhuset då eller är det upp till en själv att uttrycka om man inte vill?
    Det är bara idioter som inte vill sitt barns bästa som tackar nej. Det kan även leda till en anmälan till soc eftersom man riskerar barnets liv, och då är man inte en bra mamma.
  • Becilu
    Medicinska utlåtanden ifrån okända personer i forumet är inget jag tar åt mig utav. Jag ställer de frågorna till min barnmorska. Jag är bara intresserad av om det går tillväga på samma vis för alla och vad för sprutor som ges på rutin. Har fått bilden av att det skiljer sig lite åt.
    Dina personliga åsikter kan du hålla för dig själv.
  • Anonym (222)

    Mig frågade de inte, men jag är för vitamin K. Mitt tips: Säg till direkt när du kommer in till förlossningen att du inte vill att ditt barn ges vitamin K.

  • Anonym (A)
    Becilu skrev 2021-01-24 19:35:11 följande:

    Brukar man få förfrågan när man är på sjukhuset då eller är det upp till en själv att uttrycka om man inte vill?


    Det är upp till dig själv.vid de förlossningar jag har medverkat vid har man givit utan att fråga föräldrarna. Det är ytterst få som väljer att inte ge.
  • Becilu

    Tack för svar. Jag vet ingenting om för och nackdelar så jag har inte bestämt varken eller. Det ska jag fråga barnmorskan om. 
    Tycker bara det är skrämmande och konstigt att det ges ut sprutor utan man informeras om det

  • Xlr8

    Dom har frågat varje gång och självklart säger man ja..

    Mamman får normalt ingen spruta, hon har ju infarten redan som dom kan trycka i div saker i.

  • Anonym (Google is your friend)
    Becilu skrev 2021-01-24 19:54:26 följande:

    Tack för svar. Jag vet ingenting om för och nackdelar så jag har inte bestämt varken eller. Det ska jag fråga barnmorskan om. 
    Tycker bara det är skrämmande och konstigt att det ges ut sprutor utan man informeras om det


    1177 är en bra källa. Jag tycker att risken att förblöda är en rätt god orsak att låta dem ge k-vitamin...

    www.1177.se/Jonkopings-lan/barn--gravid/forlossning/pa-forlossningen-och-bb/k-vitamin-ges-till-alla-nyfodda/
Svar på tråden Spruta/injektion vid födsel