• TildeSanakasaki

    Blodprov beta-Hcg - lite orolig. Snälla berätta om era erfarenheter.

    Hej! 

    När jag var gravid med dottern var blodvärdet beta-HCG inför kub-testet dåligt. Jag var lite orolig för detta under graviditeten, men min dotter föddes helt frisk. Jag är nu gravid igen, ska göra KUB imorgon och är lite orolig över att mitt blodprov kommer visa ett dåligt värde av beta-HCG igen. 

    Så jag undrar detta - ni som gjort flera KUB-test (varit gravid fler än en gång), har ert blodprov haft ungefär samma värde under samtliga graviditeter, eller har det skiljt sig åt från graviditet till graviditet? Är även intresserad av att veta allmänna funderingar alla har kring det här blodprovet...

    Tusen tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Blodprov beta-Hcg - lite orolig. Snälla berätta om era erfarenheter.
  • Solblomma30

    Jag (bebisen?) har aldrig haft jättebra beta-HCG/papp A-värden under någon graviditet. Jag har fyra barn och har aldrig fått bättre än 1:4000 på KUB-test trots bra nackspalt, ung, ickerökare, ej överviktig mm. Två gånger har det legat runt 1:4000 och två gånger har jag fått 1:200/1:800. Jag vet inte om det har med mig, eller med bebisarna att göra, eller om det bara var en slump. Barnen är alla friska (inga kromosomavvikelser) iaf. Sista graviditeten kändes det inte alls oroande att hormonerna var sämre, för jag visste nästan innan att det skulle bli så.

  • TildeSanakasaki

    Tack för ditt svar! Väldigt intressant att det varit så för dig. Jag undrar vad det beror på egentligen. Mina blodvärden var ju också rätt dåliga med första och drog ner resultatet ordentligt. Jag var 22 år då och nackspalten va 1,6 så om det inte vore för blodproven skulle värdet antagligen vara mycket högre.

  • Solblomma30
    TildeSanakasaki skrev 2021-01-25 11:13:16 följande:

    Tack för ditt svar! Väldigt intressant att det varit så för dig. Jag undrar vad det beror på egentligen. Mina blodvärden var ju också rätt dåliga med första och drog ner resultatet ordentligt. Jag var 22 år då och nackspalten va 1,6 så om det inte vore för blodproven skulle värdet antagligen vara mycket högre.


    Ja men visst är det intressant/konstigt! Jag läste någonstans att pojkar kan ha lågt Papp-A, och de allra sämsta resultaten fick jag med mina pojkar, så det finns säkert en massa saker som påverkar :)
Svar på tråden Blodprov beta-Hcg - lite orolig. Snälla berätta om era erfarenheter.