• 18e

    Hur planerar ni varje månad för att bli gravida?

    Hej!

    Jag har i början av januari tagit ut min spiral och nu är planen framöver att jag och min sambo förhoppningsvis ska bli gravida. Men jag har så många frågor och funderingar, men det jag undrar mest för tillfället just nu är:

    Hur lägger ni upp er ?planering? varje månad? När har ni som mest samlag? Hur ofta testar ni er (ÄLtest samt gravtest)? Har ni någon speciell kost under en viss tid på månaden eller hela tiden? Ge mig gärna råd och tips på hur ni gör, jag känner mig så ny på det här. Hittills har jag iallafall lyckats få fram att jag hade ÄL den 16-17/1 (enligt testerna iaf) och då hade vi samlag både dagarna innan, under och efter. Sen antar jag att jag bör vänta och se om mensen kommer och annars testa mig. Men jag kan inte min cykel än efter tiden med spiral. Så det visar sig.

    Som sagt, snälla dela med er av era tankar ????

    Mvh

  • Svar på tråden Hur planerar ni varje månad för att bli gravida?
  • Jag är bara jag

    Ät folsyra och ha samlag minst var 3:e dag. Det räcker. 90% blir gravida spontant utan krusiduller. ÄL-test stressar bara och är de inte digitala är de omöjliga att tyda. Man blir dessutom inte lättare gravid bara för att man får ett positivt äl-test. Gravtest kan du ta samma dag mensen ska komma. Har du ingen koll på det så testa med 3 dagars mellanrum.

  • EMSAAN

    jag äter en varierad kost men extra mkt järn & e&d-vitamin för att boosta fertiliteten då man närmar sig 33. Folsyra är en självklarhet att äta också. Tabletterna ?kvinna? innehåller allt bra för kroppen.

    Vi har sex typ varannan dag, sätter ingen press på sexet utan kör när vi är sugna. spermierna kan ju leva i kvinnan i upp till 5 dygn så varannan dag funkar utmärkt!

    Lycka till! :)

  • Alekri

    Pillerstopp sedan 1 oktober. Är inne på vår 4e försök nästa månad i februari då vi hoppade över ett försök i november..

    Jag äter folsyra och vi har sex varannan dag runt äl. Haft regelbunden menscykel men senaste var mensen 3 dagar sen. Nu tänkte jag köra med ägglossning tester.

  • zelling

    Kul att ni försöker bli gravida:) 

    Jag började oxå med ÄL-test, men de gav inte mig nåt eftersom jag förmodligen har en kort peak av LH. Och man vet heller inte med säkerhet om man haft ÄL eller ej. 

    Bästa sättet att veta när man är fertil och därmed bör ligga för att bli gravid är att ha koll på sitt sekret. (Vill du lära dig mer om detta så är tipset att läsa på Vulverines (Jenny Koos) hemsida och Instagram.) Jag och sambon börjar med myset när jag får fertilt sekret och ligger en gång per dag ungefär. Slutar när det upphör plus att jag märker ganska tydligt när jag har ÄL. Jag mäter oxå temperaturen (BBT) varje morgon för att kunna verifiera ägglossning. Kan vara ett tips om man vill få lite mer koll på sin cykel (tex kunna koppla symptom till dagar innan ÄL). 

    Tillskott av folsyra, men kanske helst folat, är bra som nämnt. Bra nivåer av D-vitamin är oxå bra, även zink och magnesium. Så det är bra att äta mat med detta i och kanske fundera på tillskott. Detta gäller inte bara dig utan även din partner. Det finns ju en ny trend kallat seedcycling, där man äter olika fröer och nötter under follikulär- och lutealfasen. Låter lite som mumbojumbo, men det är ju inte farligt att testa. Bästa är väl att äta nyttigt hela cykel för att främja en välmående gulkropp och östrogen- och progesteronnivåer som är bra. Det ägg som släpps vid ÄL börjar ju mogna 3 månader innan. 

    Saker som är mindre bra när man försöker skaffa barn (förutom basics som alkohol, droger etc):
    -Ligga fler än en gång per dag
    -Koffein 
    -Ingefära
    -Stress
    -Glidmedel 

Svar på tråden Hur planerar ni varje månad för att bli gravida?