• socute

    4:e barnet!

    Hej! Jag väntar mitt 4e barn nu,planerad graviditet och är i vecka 8 just nu. Tidigt än såklart! Jag undrar lite hur ni andra har upplevt eller upplever eran 4e graviditet? Hur gamla var/är ni och hur var förlossningen med 4an? Är det samma pappa eller olika pappor? Spelar det någon roll tror ni,på hur man mår eller hur förlossningen blir om barnet har en annan pappa än dom andra?

    Min graviditet såhär långt har varit lite tuffare än dom tidigare. Har redan haft 4 st Uvi och är otroligt trött,glömsk och illamående!


    Theo 05-10-27
  • Svar på tråden 4:e barnet!
  • fjanten

    Fjärde graviditeten var faktiskt min tuffaste. De andra barnen skulle bli 5, 4 och 1 strax innan 4an skulle komma, så ganska tätt alltihop. Jag blev gravid med henne vid 25, fyllde 26 innan hon föddes. Också en planerad graviditet, IVF.

    Hade hyperemisis, väldigt jobbig foglossning, lunginflammation i ungefär en månad (blev antibiotika efter röntgen, och sedan gav det med sig), graviditetsdiabetes (första gången, trots lågnstartvikt - BMI 19, låg viktuppgång o.s.v.), och sedan en förtidig födsel i vecka 33+4 (började blöda och få värkar hemma, var 8 cm öppen 1 timme senare när vi kom in till förlossningen...). Även rent allmänt mycket ångest under graviditeten, med bidragande sömnsvårigheter. Jag gick allt som allt upp 1,5 kg och det syntes aldrig med kläderna på att jag var gravid (i vanliga fall brukar jag bli enorm och gå upp en hel del), vilket var lite jobbigt i och med foglossningen. Att liksom gå som en anka, men inte se gravid ut

    Men - nu är yngsta här, hon växer, hon mår bra, allt flyter på!

  • Zakopane

    Hej!

    Mina barn är född 2006, 2008, 2018, 2019. Jag är född 1977.

    De första två barnen med en pappa, de andra två med en annan pappa. Vi bor i Stockholm.

    Förlossning nr 3 var enklast och snabbast. Nr 4 hade inte fixerat sig... vet inte om det berodde på det, men bjudningen när barnet skulle ut blevinte framstupa kronbjudning, som är det vanligaste, utan vidöppen hjässbjudning. Detta gjorde att krystfasen tog typ 50 min (med barn 3 tog den 5 minuter, med barn 2 tog den 20-25 min, som jämförelse).

    Graviditeten med nr 4 var tuffare rent orkesmässigt än med barn nr 3, men det berodde väl på att jag blev gravid när barn nr 3 var bara sju månader... jag kunde inte vila lika mkt som jag hade velat.

    Tröttheten gick dock över så fort hon hade kommit ut.

    Nu misstänker jag att jag är gravid igen...! :)

  • Empa86

    Hej, är gravid i v26 med barn nr 4. Samma pappa. Graviditeten har hittills varit lik de andra, kräktes dock mycket i början, det gjorde jag aldrig med de andra 3. Ska bli spännande och se hur länge denna filur vill stanna i magen, har inte behövt gå tiden ut med de andra men lär väl göra det nu.

  • Liiten2021

    Min fjärde graviditet var min bästa . Jag gick inte upp mycket och mådde bra i kroppen. Förlossningen var enkel. 2 timmar inne. Aktiv fas med smärta 20 min.

    Däremot hade jag kraftigare förvärkar i en månad innan han föddes. Allt kändes så mycket mer likaså efter värkarna.

    Graviditet 1 och 2 samt förlossningarna var mycket mer jobbiga.

    Är gravid med min sjätte nu. Tror inte den blir lika smärtfri dock.

    Lycka till : )

Svar på tråden 4:e barnet!