• Mon 25 Jan 2021 19:45
    1085 visningar
    2 svar
    2
    1085

    Upprepade kemiska graviditeter

    Hej. Är det någon av er som har samma problem med att man blir max 1 vecka sen med mens och positivt test/kemiskt missfall? Och som nu blivit med barn? Vad var isåfall lösningen för er? Ska påbörja fertilitetsutredning, men känns som exempelvis IVF inte är nåt då problemet inte verkar vara att bli gravid utan att fortsätta vara gravid. Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Upprepade kemiska graviditeter
  • Anonym (Korti­son)
    Mon 25 Jan 2021 19:57
    #1

    Första barnet kom till utan hjälp, men först när jag blev jättesjuk under ägglossningen. Jag fick äta massa kortison för att häva sjukdomen och då blev jag gravid, efter nästan ett och ett halvt års försökande.

    Inför andra barnet sökte vi hjälp rätt tidigt eftersom vi misstänkte att det kunde vara problematiskt då jag har en autoimmun sjukdom i botten. En massa prover togs och man kom fram till att jag har ett överaktivt immunförsvar som helt enkelt stöter bort allt som kommer in i kroppen. Jah medicinerade med högre doser kortison utan framgång. Till slut valde vi att ta en paus och jag slutade tvärt med kortisonet. Då blev jag återigen jättesjuk och blev gravid.

  • Anonym (Solen­)
    Mon 25 Jan 2021 21:21
    #2
    Anonym (Kortison) skrev 2021-01-25 19:57:36 följande:

    Första barnet kom till utan hjälp, men först när jag blev jättesjuk under ägglossningen. Jag fick äta massa kortison för att häva sjukdomen och då blev jag gravid, efter nästan ett och ett halvt års försökande.

    Inför andra barnet sökte vi hjälp rätt tidigt eftersom vi misstänkte att det kunde vara problematiskt då jag har en autoimmun sjukdom i botten. En massa prover togs och man kom fram till att jag har ett överaktivt immunförsvar som helt enkelt stöter bort allt som kommer in i kroppen. Jah medicinerade med högre doser kortison utan framgång. Till slut valde vi att ta en paus och jag slutade tvärt med kortisonet. Då blev jag återigen jättesjuk och blev gravid.


    Intressant! Hur fick du hjälp med detta? Det verkar inte vara många läkare här i Sverige som tror på att immunförsvar har en koppling till att ha svårt att bli gravid. Vad har du för autoimmun sjukdom?
Svar på tråden Upprepade kemiska graviditeter