• qvist

    När väcker ni barnet på morgonen?

    Hur mycket är klockan när ni väcker ert barn, när ni är hemma föräldralediga?

    Mitt barn är ett halvår gammalt. Jag vill inte att han skall få som vana att sova länge på morgnarna och vara vaken länge på kvällarna.

    Samtidigt tycker jag att det kan vara praktiskt att gå upp lite i förväg och göra mig själv i ordning, ta en dusch, äta lite, kolla telefonen och e-posten från jobbet lite snabbt, innan jag väcker den lille.

  • Svar på tråden När väcker ni barnet på morgonen?
  • Ztrumpan

    En 6 månaders ska man absolut inte hålla på att väcka. Låt ungen sova tills hen vaknar. De små behöver sin sömn och hålla på med sånna rutiner nu är för tidigt.

  • Drottningen1970

    Tycker inte man väcker spädbarn alls om de är friska och äter som de ska. Bebisar har sin egen dygnsrytm som dessutom ändras månad för månad beroende på utvecklingsfaser etc. De sover och äter utifrån sina behov.

  • moaguuun

    Aldrig hört talas om någon som väcker en sådan liten på morgonen

  • Drottningen1970
    moaguuun skrev 2021-01-26 12:26:31 följande:

    Aldrig hört talas om någon som väcker en sådan liten på morgonen


    Pågår nog mycket tokigt ute i stugorna som man inte kan föreställa sig...
  • Eliiineliiin

    Jag väckte aldrig. Till och med vid 15 månader kunde min dotter ibland sova till 9:30. Hade aldrig en tanke på att väcka henne. Jag njöt bara av att få sova eller en lugn morgon. Veckan efter hade hon inga problem med att gå upp mellan 6-7 till förskolan. Vaknade ändå före mig och var jätteglad. Kanske har haft tur men vänta du lite, hon hinner ändra sig dygnsrytm själv många gånger före det är dags att börja gå upp tidigt.

  • Gameofthrones

    Man ska inte hålla på väcka bebisar dem behöver sova det är det bästa.

    Min första , hade en bra rutin på sig själv, Vaknade runt 06.00-07.00, då var det vakna till lite och gå ut till öppna fsk. (alla mina barn varje dag, mån-torsdag ibland fredagar, helger bara vara hemma- gå i pyjamas =).  ) i din bebis ålder. 

    Sen var det sovdags runt lunch, gick då på långpromenader till nästa öppna fsk/hem. Just när barnet sov på lunchtid hade jag tid för mig och äta, ta en kopp kaffe, bara vara mig en stund. Sen fart igen. 

    Det är viktigt att lyssna på barnets signaler, man märker om barnet är trött, pigg, hungrig, mm. framförallt sova när bebisen behöver utan att väckas. 

    Det ända jag har gjort när jag måste iväg på viktigt, viktigt ärende, kanske såsom vårdcentralen, BVC mm. Inget annat än så. 

  • Gameofthrones

    Jag började väcka mina barn när det var inskolning för dagis. Veckan före det började jag försiktigt att väcka dem för att dem skulle få en rutin. För att det inte skulle bli jobbigt på dagis. 

    Idag gör jag så med mina barn, att jag väcker dem( ber dem ställa väckarklockan) åtminstone 1-2 dgr innan skolan börjar, när det har varit långlov. Mina barn vänder på dygnet som alla andra. Så dem blir trötta i normal kvällstid =)

  • Räkan77

    Väckte aldrig barnen när de små förutom när vi hade en tid att passa. Ditt barn sover väl ett par gånger under dagen, så jag tror inte att en sovmorgon gör att hen är uppe senare på kvällen. Njut av att din bebis sover länge!

  • LFF
    qvist skrev 2021-01-26 12:19:26 följande:

    Hur mycket är klockan när ni väcker ert barn, när ni är hemma föräldralediga?

    Mitt barn är ett halvår gammalt. Jag vill inte att han skall få som vana att sova länge på morgnarna och vara vaken länge på kvällarna.

    Samtidigt tycker jag att det kan vara praktiskt att gå upp lite i förväg och göra mig själv i ordning, ta en dusch, äta lite, kolla telefonen och e-posten från jobbet lite snabbt, innan jag väcker den lille.


    De vaknade självmant runt 6 på morgonen. Behövde inte väcka dem alls. 
Svar på tråden När väcker ni barnet på morgonen?