• Anonym (Skrivaren)

    Räknas detta som lön av FK???

    Hejsan

    Jag har skrivit en bok som jag vill ge ut, och jag har ett hybridförlag som vill ge ut den, men de vill ha pengar för det, vilket jag inte har så gott om, så nu funderar jag på att söka olika författarstipendier och författarbidrag för att täcka iaf en del av kostnaden. Nu undrar jag: om jag nu skulle lyckas få stipendium och/eller bidrag, ses det då som lön av försäkringskassan? Det är ju pengar jag får för att kunna redigera och ge ut min bok, så då räknas utgivningen av boken kanske som arbete snarare än som hobby, och med tanke på att jag är sjukskriven så kan jag ju inte göra nåt som räknas som arbete. Finns det nån som vet hur fk resonerar i det här fallet?

  • Svar på tråden Räknas detta som lön av FK???
  • Anonym (F)

    All inkomst räknas, det blir ju inte "lön" men det är en inkomst som de kommer att förvänta sig att du redovisar, om du inte vill polisanmälas för bidragsfusk. Du ska så klart också redovisa dina inkomster för försäljningarna sedan också.

    Det spelar ingen roll vad du tänkt lägga pengarna på, det är en inkomst.

  • Anonym (nej, nej, nej)

    Ett förlag som vill ha betalt för att ge ut en bok, såvida det inte handlar om självpublicering, ska man inte ha att göra med. 

  • Anonvm
    Anonym (Skrivaren) skrev 2021-01-26 19:56:00 följande:

    Hejsan

    Jag har skrivit en bok som jag vill ge ut, och med tanke på att jag är sjukskriven så kan jag ju inte göra nåt som räknas som arbete. Finns det nån som vet hur fk resonerar i det här fallet?


    Om jag vore författare så skulle jag bli lätt irriterad av ditt resonemang....

    Staten sköter din försörjning eftersom du pga sjukdom anses oförmögen att försörja dig själv..... Sen anser du att när du väl gör något så skall det ses som en hobby...

    För varje gång jag hör historier som denna så minskar min sympati för de som beklagar sig om att de blir "utförsäkrade" o det äääääär så synd om dem....
  • Anonym (Skrivaren)
    Anonym (F) skrev 2021-01-26 20:03:07 följande:

    All inkomst räknas, det blir ju inte "lön" men det är en inkomst som de kommer att förvänta sig att du redovisar, om du inte vill polisanmälas för bidragsfusk. Du ska så klart också redovisa dina inkomster för försäljningarna sedan också.

    Det spelar ingen roll vad du tänkt lägga pengarna på, det är en inkomst.


    Fast det är inte redovisningen av pengarna jag bekymrar mig över (jag har inte för avsikt att dölja några inkomster för fk), utan det är om det anses att det är lön - dvs om det anses att utgivningen av min bok räknas som arbete - som är det centrala. Om det anses att det är lön (och att utgivningen av min bok alltså är arbete) kan jag ju inte vara sjukskriven. Alltså, jag kan ju inte vara sjukskriven och få sjukpenning om jag samtidigt anses ha arbetat. Det är detta jag undrar över. Om det räknas som lön/arbete.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skrivaren) skrev 2021-01-26 20:09:17 följande:
    Fast det är inte redovisningen av pengarna jag bekymrar mig över (jag har inte för avsikt att dölja några inkomster för fk), utan det är om det anses att det är lön - dvs om det anses att utgivningen av min bok räknas som arbete - som är det centrala. Om det anses att det är lön (och att utgivningen av min bok alltså är arbete) kan jag ju inte vara sjukskriven. Alltså, jag kan ju inte vara sjukskriven och få sjukpenning om jag samtidigt anses ha arbetat. Det är detta jag undrar över. Om det räknas som lön/arbete.
    Nej det är inte lön om du får stipendier. Däremot kan du inte vara sjukskriven 100 % om du orkar skriva böcker, då kommer de att vilja sätta dig i arbete.
  • Anonym (Skrivaren)
    Anonym (F) skrev 2021-01-26 20:16:53 följande:
    Nej det är inte lön om du får stipendier. Däremot kan du inte vara sjukskriven 100 % om du orkar skriva böcker, då kommer de att vilja sätta dig i arbete.
    Njae, det är inte riktigt sant; jag har skrivit som en del av min behandling och det vet min handläggare om. Så länge man inte får lön för det man gör (vad det nu kan tänkas vara) så räknas det som fritidssysselsättning och är inget fk bryr sig om. Däremot kan det ju vid utredning anses att man faktiskt är arbetsför (och att man därför inte kan vara sjukskriven utan ska arbeta/söka arbete), men det är ju en annan sak.

    Men då räknas det kanske inte som arbete trots att jag ju på sätt och vis kan sägas ha fått betalt för det?
Svar på tråden Räknas detta som lön av FK???